Raadsleden dragen Iwein van Aalst voor als ereburger

Op 8 maart 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed

35 gemeenteraadsleden ondertekenden de voordracht om Iwein van Aalst het ereburgerschap toe te kennen.

“Niet iedereen weet dat de Aalsterse reus Iwein gebaseerd is op een belangrijke historische figuur: Iwein van Aalst”, zegt Karim Van Overmeire, schepen van Erfgoed. “Geschiedkundigen kennen Iwein van Aalst vooral van zijn toespraak waarin hij als een van de eersten in Europa onderstreept dat de politieke macht bij het volk ligt. Machthebbers hebben de plicht om zich te verantwoorden en moeten zich aan de gemaakte afspraken houden. Als ze dat niet doen, kunnen ze door het volk worden afgezet en vervangen. Dat was in de 12de eeuw ronduit revolutionaire taal.”

Er zit ook een Vlaams-nationaal element in het verhaal. Volgens Iwein van Aalst kwam het niet aan de koning van Frankrijk toe om een nieuwe graaf van Vlaanderen aan te duiden. Die macht lag bij de Vlamingen die zelf hun graaf konden kiezen.

In 2028 zal het 900 jaar geleden zijn dat in Aalst ‘de slag bij de Hertshaag’ uitgevochten werd. In die veldslag behaalden Iwein van Aalst en Diederik van den Elzas de overwinning op de kandidaat van de Franse koning.

In de 19de eeuw waren er plannen om voor Iwein van Aalst een standbeeld op te richten. Een model van dit standbeeld – dat er uiteindelijk niet kwam – staat in het museum. In 1928 waren er grote plechtigheden. Recent besliste het College van Burgemeester en Schepenen dat een traject zou opgestart worden in de aanloop naar de 900ste verjaardag van de slag in 2028.

“Een ereburgerschap voor Iwein van Aalst is daarbij een belangrijke stap”, legt schepen Van Overmeire verder uit. “We werken aan verscheidene initiatieven. Er komt bijvoorbeeld ook een lezing op 20 april 2023 in Utopia met prof. Jan Dumolyn, bekend van Het Verhaal van Vlaanderen."

Tijdens de gemeenteraad van maart wordt Iwein officieel voorgedragen als ereburger. Niet minder dan 35 van de 43 raadsleden ondertekenden al de voordracht.