Postsite eindelijk officieel ingehuldigd

Op 19 oktober 2013

Federaal minister van Financiën Koen Geens en staatssecretaris Servais Verherstraeten ontdekten gisteren de gebouwen van de federale overheidsdiensten Financiën, Justitie, Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, en de Regie Der Gebouwen aan de Dokter André Sierensstraat die ondertussen ruim een jaar geleden in gebruik genomen werden, maar nu pas officieel ingehuldigd werden. Beiden werden verwelkomd door politierechter Mireille Schreurs, moeder van Aalsters politicus Jean-Jacques De Gucht. "Welkom in mijn zittingzaal, waar de meesten met veel schroom binnenkomen omdat ze een veroordeling vrezen maar dat zal jullie wel niet overkomen tenzij jullie te diep in het glas kijken op de receptie achteraf", grapte Schreurs. "Sinds een jaar zetel ik hier als politierechter omdat we de Pupillen moesten verlaten. Dat gebouw was niet meer van deze tijd, al missen we die mooie binnentuin wel. Deze moderne nieuwbouw is zelfs zo modern dat we de ramen niet kunnen openen." Volgens Servais Verherstraeten is het nieuwe gebouw een voorbeeld voor andere overheidsdiensten. "Aalst toont aan hoe je perfect als federale overheid in een stadscentrum kan functioneren en bovendien met een perfecte uitvalsbasis zo vlak bij het station", sprak Verherstraeten.

Vlotte treinverbinding

"Die vlotte treinverbinding zijn een zegen voor onze diensten om goede krachten aan te trekken om voor ons te komen werken. Bovendien is deze site waar naast de federale diensten, ook het lokale en het Vlaamse bestuur binnenkort naartoe zal verhuizen veel handiger voor de burgers." Dat zal evenwel pas in 2015 gebeuren. "Waarschijnlijk zullen onze mensen hier in april of mei 2015 hun intrek kunnen nemen", vertelde burgemeester Christoph D'Haese. "De voorbereidingen zijn nu al volop bezig." Minister van Financiën Koen Geens was blij dat hij zijn afdeling eens kon bezoeken. "Het is het lot van een minister van Financiën om vaak in zijn bureautje in Brussel te vertoeven, maar ik ben blij dat ik nu eindelijk eens op het terrein kan komen", zei Geens, die tijdens de rondleiding babbeltjes sloeg met de personeelsleden. "Momenteel zijn er zo'n 300 kantoren van de FOD Financiën, maar om op termijn moeten we gaan centraliseren om efficiënter te werken. Aalst is daar een voorbeeld van. In totaal zullen er zo'n 100 kantoren van onze FOD verdwijnen en zal de werkdruk tegelijk ook beter verdeeld kunnen worden", legde Geens uit. Om het gebouw officieel in te huldigen, mochten minister Geens en staatssecretaris Verherstraeten ook nog een gedenkplaat onthullen.