Politie zoekt stek aan Varkensmarkt

Op 22 november 2012

Ongeveer een jaar geleden werd het idee van een politiepost aan de Varkensmarkt gelanceerd op een debat en leken de meeste politieke partijen voorstander. Daarna werd van het idee afgestapt omdat het te duur bleek en omdat politieagenten toch vooral op straat moesten aanwezig zijn. Een maand na de verkiezingen staat de politiepost weer op de agenda en lijkt het quasi zeker dat de politie haar vaste stek krijgt op Rechteroever. "De zonechef van de politie was eerst vierkant tegen, maar na de verkiezingen is dat toch wat gekeerd", klinkt het bij een politiebron. "De diensten onderzoeken de zaak. Men is op zoek naar een geschikte locatie en men is al eens rond geweest in de buurt. Er ligt nog niks vast op vlak van locatie, er is zelfs nog geen echte shortlist bekend. Dat de politiepost in de huidige Werkwinkel zou kunnen komen, dat wordt evenwel al langer verteld." Christoph D'Haese (N-VA) moet het project realiseren als nieuwe burgemeester van Aalst. Hij blijft nog op de vlakte, want de onderhandelingen over wat de nieuwe coalitie allemaal wil verwezenlijken, zijn nog niet afgerond. "Volgende week heb ik een gesprek met korpschef Denis Bergmans. Daar zal de haalbaarheid van dat project worden bekeken. We moeten zien wat er mogelijk is. Er is nog niks beslist", zegt D'Haese. Huidig burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) vindt dat de nadruk moet blijven liggen op meer blauw op straat. "De Rechteroeverwijk heeft drie wijkagenten gekregen en dat proefproject zal mijn opvolger samen met de politie moeten evalueren. Het was de bedoeling om dat systeem uit te breiden naar de rest van de stad, bij een positieve evaluatie", zegt de burgemeester. "De vraag is dus wat er in die politiepost zal komen. Krijgen de wijkagenten extra administratieve ondersteuning? Het mag zeker niet betekenen dat zij minder op straat zullen te zien zijn", klinkt het bij Ilse Uyttersprot.