Ouders moeten beslissen over schoolkeuze, niet de computer

Op 19 mei 2021, over deze onderwerpen: Onderwijs

Tijdens de jongste gemeenteraad liet de N-VA-fractie zeer duidelijk blijken dat ze niet achter het centraal aanmelden staat. Dit systeem werd door het Lokaal Overlegplatform Aalst ingevoerd voor ouders die hun kind willen inschrijven in een Aalsterse secundaire school.

“Het stadsbestuur gaf zijn 3 vertegenwoordigers in het LOP de opdracht om tegen te stemmen”, legt Karim Van Overmeire, schepen van Onderwijs, uit. “We beschikken echter slechts over 3 van de 47 stemmen en dus werd het systeem aanvaard.”

In dit systeem dienen ouders hun kind aan te melden via een computerprogramma. Ze geven daarbij minstens 1 school van voorkeur op. Vervolgens wijst de computer dan een school toe. Wanneer er echter meer gegadigden dan plaatsen zijn voor een school, hanteert de computer het criterium ‘toeval’.

“Laten we ook niet vergeten dat dit bovenop de dubbele contingentering komt”, gaat Van Overmeire verder. “Er wordt al een minimum van 35% plaatsen voorbehouden voor indicator-leerlingen. Dit systeem sluit uit dat mensen zich gemotiveerd kunnen tonen om een plaats op een populaire school te bemachtigen. Het is het grote debat van vrijheid tegenover gelijkheid. Voor partijen als Groen en Vooruit telt enkel de gelijkheid, ook als dat betekent dat je de vrijheid van de mensen moet beknotten. Wij zien het anders: gelijke kansen voor iedereen, maar je moet je kansen wel grijpen. Wie meer gemotiveerd is, wie zich harder inspant, mag daarvan het resultaat zien.”

“Het LOP zegt dat een computer dient te beslissen over de toekomst van uw kind”, aldus raadslid Yasmine Deghels. “Dat is natuurlijk absoluut niet waar N-VA Aalst voor staat, maar blijkbaar hebben anderen andere agenda’s; vooral het mordicus invoeren van een sociale mix.” “Dit systeem werkt volgens een algoritme,” vult raadslid Pieter Cassiman aan. “Het gaat dus voorbij aan menselijke factoren zoals aanleg, gemotiveerdheid, interesse voor een bepaalde richting die in de hogere jaren wordt aangeboden, keuze voor een pedagogisch project ... exact de zaken waarop een schoolkeuze dient gebaseerd te zijn.”

Foto © JP Swirko