“Opschriften oudste en beroemdste standbeeld van Aalst zijn onleesbaar”

Op 9 april 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed

et Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

De opschriften op het oudste standbeeld van Aalst zijn onleesbaar geworden. De Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon dringt aan op restauratie.

De teksten op het beeld van boekdrukker Dirk Martens op de Grote Markt zijn nog amper leesbaar en daar moet verandering in komen. Dat zegt de Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon (VVAK), die een mail stuurde naar het stadsbestuur met de vraag aan een restauratie te beginnen.

Het kunstwerk, dat de bijnaam 'de Zwette Maan' draagt, is volgens het stadsarchief het eerste 'echte' standbeeld in Aalst. Het werd ingewijd op 6 juli 1856 door de hertog en hertogin van Brabant, de latere koning Leopold II. “Honderdeneen kanonschoten weerklonken, een hele stoet koetsen vertrok”, schreef Gert Defever in zijn verhandeling. “De straten en openbare pleinen waren uitvoerig

versierd en aan het einde van de Molenstraat stond een triomfboog. Er waren zo'n 25 à 30.000 bezoekers in de stad aanwezig.”

De opschriften zeggen onder meer het volgende: “Ter ere van Dirck Martens van Aelst, welke de eerste Belgieland begiftigde met de boekdrukkunst, opvolgendlijk werkhuizen inrichtende in zijne geboortestad, te Antwerpen en te Leuven, en die, niet alleenlijk door zijn Latijnsche, Greeksche, Hebreeuwsche en in allerlei gedrukte uitgaven, maar ook door zijne geschriften en onderwijzing ter hoogeschool Leuven, een eeuwigdurende roem verdiende”, zijn helemaal vervaagd. In 1950 werden de onleesbaar geworden tekstplaten al eens vervangen.

Schepen van Erfgoed, Karim Van Overmeire (N-VA) reageert dat “onderzocht wordt hoe en wanneer de geschriften op het standbeeld aangepakt kunnen worden. Dit soort werk moet hoe dan ook door professionals gebeuren.” (lds)

lds ■

Opschrift standbeeld Dirk Martens moet gerestaureerd worden

De Standaard/Oost-Vlaanderen,

De opschriften op het oudste standbeeld van Aalst, dat van boekdrukker Dirk Martens, zijn onleesbaar geworden. De Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon dringt aan op restauratie. Het beeld, 'de Zwette Maan' genoemd in de volksmond, is volgens het stadsarchief het eerste 'echte' standbeeld in Aalst. Het werd ingehuldigd op 6 juli 1856 door de hertog en hertogin van Brabant, de latere koning Leopold II en koningin Maria Hendrika. 'Honderdenéén kanonschoten weerklonken, een hele stoet koetsen vertrok', schreef historicus Gert Defever in een verhandeling. 'De straten en openbare pleinen waren uitvoerig versierd en aan het einde van de Molenstraat stond een triomfboog. Er waren zo'n 25 à 30.000 bezoekers in de stad aanwezig.'

De opschriften zeggen onder meer het volgende: 'Ter ere van Dirck Martens van Aelst, welke de eerste Belgiëland begiftigde met de boekdrukkunst, opvolgendlijk werkhuizen inrichtende

in zijne geboortestad, te Antwerpen en te Leuven, en die, niet alleenlijk door zijn Latijnsche, Greeksche, Hebreeuwsche en in allerlei gedrukte uitgaven, maar ook door zijne geschriften en onderwijzing ter hoogeschool Leuven, een eeuwigdurende roem verdiende'. De letters van de tekst zijn helemaal vervaagd. In 1950 werden de onleesbaar geworden tekstplaten al eens vervangen.

Schepen van Erfgoed, Karim Van Overmeire (N-VA) reageert dat 'onderzocht wordt hoe en wanneer de geschriften op het standbeeld aangepakt kunnen worden. Dit soort werk moet hoe dan ook door professionals gebeuren.' (lds)

lds ■