Opnieuw goed rapport voor Stad Aalst "Ook dit jaar financieel gezond"

Op 28 juni 2023, over deze onderwerpen: Financiën

Matthias De Ridder, schepen van Financiën, presenteerde het jaarverslag 2022 aan de gemeenteraad, waarin de financiële gezondheid van de stad werd bevestigd. Het afgelopen jaar werd er meer dan 35 miljoen euro geïnvesteerd in Aalst. “Ondanks uitdagingen zoals de energiecrisis en stijgende lonen, slaagde de Stad erin om de financiële puzzel aan te pakken zonder de belastingen te verhogen”, zegt een tevreden Matthias De Ridder.

Het jaar 2022 stond in het teken van investeringen en de ontwikkeling van Aalst. Enkele belangrijke investeringen waren onder andere de aankoop van het stadhuis op het Werfplein, de voltooiing van fase 2 van Aquatopia, de nieuwbouw van de school Zavelken en de restauratie van de Sint-Martinuskerk. Er werd maar liefst 15 miljoen euro geïnvesteerd in wegen, voetpaden en riolering.

“De stad heeft een gezonde dagelijkse werking. Dat blijkt uit een ruim exploitatiesaldo (€23,5 miljoen). Niet alleen moeten we dus niet lenen voor onze dagelijkse werking, ons overschot staat ook toe investeringen mee te financieren opdat we minder moeten lenen.” Ook het financieel evenwicht op korte en op lange termijn zit goed.

Ondanks de positieve resultaten in de jaarrekening blijft Matthias alert. De stijgende inflatie en kosten voor energie en personeel oefenen namelijk druk uit op de financiën van de Stad. "Op dit moment is onze begroting degelijk genoeg om een volgende crisis op te vangen, maar we moeten waakzaam blijven op mogelijke extra financiële uitdagingen. Gelet op de toestand van de federale begroting en de controle van de Europese Commissie, hoop ik vooral dat er geen besparingen ten koste van lokale besturen zullen beslist worden", besluit de schepen.