Oplossing voor bedrijventerreinen

Op 24 september 2014

Er is een oplossing voor de dossiers waarin eigenaars van bedrijfsgronden de verplichte verkoop betwisten van hun grond aan de stad. Het zogenaamde terugkooprecht betekent namelijk dat de terugkoopprijs die de stad betaalt veel lager is dan de normale marktwaarde. Aalsters burgemeester Christoph D’Haese die ook de bevoegdheden Juridische Zaken en Financiën leidt, werkte een toetredingsdading uit. Concreet moet de grond niet meer aan de stad worden verkocht en kan het voorkooprecht worden afgekocht mits het betalen van 20% van de verkoopsom. De gevolgen zijn win-win. Voor de stad financieel een goede zaak, voor de koper de mogelijkheid zijn bedrijfsgronden met winst te verkopen en tientallen rechtszaken tussen eigenaars en de stad Aalst die komen te vervallen.

De toetredingsdading is billijk, creatief en innovatief maar vooral ook rechtsgeldig. We ontmijnen dossiers die al jaren hangende zijn en waar maar geen oplossing bleek mogelijk te zijn. Een ondernemer kan nu verkopen aan wie hij wil. Het zal ook de leegstand verminderen want omdat er geen akkoord was in het verleden stonden veel bedrijfsgebouwen, bij het uitblijven van een verkoop, te huur. We gaan van een jarenlange statische naar een dynamische benadering van het terugkooprecht”, aldus Christoph D’Haese. De eerste dadingen werden al getekend en dat brengt de stadskas meteen zo’n 300.000 euro op.