Openbaarheid van bestuur kan beter

Op 29 mei 2011

Aalst – Jong N-VA kanton Aalst wil de notulen van de gemeenteraadscommissies in Aalst via de website kunnen lezen. Momenteel bestaat de mogelijkheid deze via de stadsdiensten aan te vragen maar het zou veel vlotter gaan mocht men deze gewoon online kunnen raadplegen.

Het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur zorgt er voor dat de burger allerlei gemeentelijke documenten zoals de jaarverslagen, de beslissingen van de gemeenteraad, de begroting, de rekeningen... kan inkijken.

David Coppens (voorzitter Jong N-VA kanton Aalst): “Momenteel bestaat de mogelijkheid reeds om bepaalde documenten op te vragen en in te kijken zoals het decreet ook voorschrijft. Maar de procedure die iemand daarvoor moet doorlopen is erg omslachtig. In deze gedigitaliseerde tijden zou het mogelijk moeten zijn deze documenten gewoon online ter beschikking te stellen. Deze laagdrempelige manier om informatie ter beschikking te stellen kan de kloof tussen de stad en de burger verkleinen.”

Jong N-VA kanton Aalst vindt het jammer dat de aankondiging van de gemeenteraadscommissies te wensen overlaat. Vaak worden ze pas op het laatste moment aangekondigd en wanneer er een wijziging optreedt,  past men de website niet meer aan waardoor sommige bezoekers aanwezig zijn zonder te weten dat er geen vergadering zal plaatsvinden.

Wouter Van Der Veken (penningmeester Jong N-VA kanton Aalst): “Men wil een gemeenteraadscommissie bijwonen maar men weet niet wat er die avond op de agenda zal staan of men moet de agenda eerst gaan aanvragen bij de stad. Daarenboven worden de commissievergaderingen te laat bekend gemaakt en moet men dus snel de tijd vinden om de agenda te gaan opvragen. Voor de werkende Aalstenaar is het geen evidentie om na het werk nog snel even een aantal documenten te gaan opvragen bij de stad. Vlotter is dus de mogelijkheid aanbieden om de agenda’s en verslagen op te vragen via de website.”