OCMW evalueert controlecel

Op 12 januari 2016, over deze onderwerpen: OCMW

Op het beleidscomité van het OCMW werd vorige week een evaluatie gehouden van de controlecel.

De controlecel werd opgericht in november 2013. “Na iets meer dan twee jaar leek het ons nodig om een grondige evaluatie te maken van deze nieuw opgerichte cel”, zegt OCMW-raadslid Karolien Devos. “We willen zeker weten dat de oprichting van deze cel zijn vruchten afwerpt”. “Dat blijkt ook uit de cijfers”, vult collega OCMW-raadslid Yasmine Deghels aan. “In totaal werden 181 dossiers doorgestuurd naar de controlecel. Van de dossiers die een eindverslag kregen, bleek er in 61% van de gevallen sprake te zijn van fraude“. “Dat is een zeer hoog cijfer”, zegt Karolien Devos. “De fraude die we konden vaststellen,  kan gaan van domiciliefraude, zwartwerk, achterhouden van relevante informatie, onregelmatigheden in samenwoonst,...”. Sommige dossiers kennen echter geen eindverslag omdat de steuntrekkers bijvoorbeeld de gemeente verlaten hebben of in tussentijd aan het werk gegaan zijn.

Ondanks het grondige onderzoek en de bewezen feiten meent 27% van de steuntrekkers, die op fraude betrapt zijn,  toch nog in beroep te moeten gaan. “Het is onze verantwoordelijkheid om deze dossiers goed op te volgen zodanig dat fraudeurs toch niet door de mazen van het net kunnen glippen.” aldus Yasmine Deghels.

Na 3 jaar N-VA bestuur is bij deze bewezen dat deze nieuwe aanpak werkt.