OCMW bespaart sterk bij sociale organisaties

Op 22 oktober 2013

De opkomst naar de Aalsterse OCMW-raad was zelden zo massaal als gisteravond. Vertegenwoordigers van verscheidene sociale organisaties in Aalst waren ter plekke om te luisteren wat hun budgetten zouden worden. 'De stedenfondsmiddelen, meer dan een half miljoen euro, vallen vanaf 2014 weg', zei OCMW-voorzitter Sarah Smeyers (N-VA). 'Het OCMW heeft meer eigen middelen vrijgemaakt om de sociale organisaties de komende jaren opnieuw te subsidiëren, maar het was niet haalbaar om al het verloren stedenfondsgeld bij te passen. Er was dus een besparingsoperatie nodig.'

In totaal krijgen de sociale organisaties de komende jaren minstens 400.000 euro minder. Bijna bij elke lokale actor wordt gesnoeid, alleen het Daenshuis en vzw 't Nest krijgen meer geld, om daarmee respectievelijk een maatschappelijk werker te betalen en naschoolse opvang in goede banen te leiden. Steunpunt Welzijn vzw ontvangt 11.000 euro minder, Palliatieve Zorg vzw 20.000 euro minder en Mensen voor Mensen vzw 2200 euro minder. VDAB vzw en De Vlier vzw krijgen geen OCMW-middelen meer.

CAWRA vzw is de zwaarste verliezer, met een verlies van 220.000 euro aan middelen. Voor hen werd wel een compromis uitgewerkt: de voedselbedeling zal het OCMW vanaf nu organiseren, waardoor CAWRA nog 35.000 euro kan aanwenden voor andere noden. 'Ik kan met dit compromis leven', zegt algemeen directeur Stef Muylaert, die zich sterk maakt dat er geen ontslagen zullen vallen. 'De context van het Sociaal Huis blijft behouden, net als de opvang voor vrouwen.'

In de zaal klonk sterke verontwaardiging over besparingen. 'De SP.A-mandatarissen in de OCMW-raad hebben geen SP.A-standpunt vertegenwoordigd', zegt een zwaar teleurgestelde Lucette Callebaut, gewezen voorzitter van het Welzijnsforum en actief SP.A-bestuurslid. 'Er moet net méér geld naar sociale organisaties gaan. Voedselbedeling door het OCMW laten doen, is niet alleen drempelverhogend maar ook een terugkeer naar een patriarchaal systeem van de Middeleeuwen!' Groen-fractieleider Andreas Verleysen sluit zich daarbij aan: 'Bij de verenigingen heerst er nu grote onzekerheid over de toekomst, waardoor medewerkers ontslag beginnen nemen. Het wegvallen van de stedenfondsmiddelen, hoefde niet te betekenen dat er zo zwaar bespaard moest worden: ze hadden ook reguliere middelen kunnen inzetten. Dit is het begin van een sociaal bloedbad.'