U bent hier
Nog zeker tot half juli treinmiserie
Pendelaars in Aalst worden weken na de treinramp in Wetteren nog altijd geconfronteerd met hinder op de treinverbindingen tussen Aalst-Gent en Aalst-Brussel, en volgens volksvertegenwoordiger Sarah Smeyers (N-VA) is het nu stilaan welletjes geweest. "De opmerkingen van de reizigers zijn terecht. Het heeft nu lang genoeg geduurd. In het begin kon je nog begrip opbrengen voor de gevolgen van de treinramp, en dat de sporen moesten worden hersteld. Maar er gaat geld genoeg naar de NMBS dat die nu wel met een oplossing mag komen", zegt ze. "Bovendien wonen er in Aalst heel veel ambtenaren. Als die allemaal een half uur te laat op het werk komen, dan kost dat geld, reken maar uit", zegt Smeyers, die de vraag door zal spelen naar haar N-VA-collega in de Kamer Steven Vandeput die zich bezighoudt met mobiliteit. Dat de spoorlijn in Wetteren moet worden hersteld, daar heeft de reiziger nog begrip voor. Maar dat er tussen Aalst en Brussel alleen trage treinen rijden die in elk dorp stoppen, en dat het alternatief een verplichte overstap is in Denderleeuw, wekt ontevredenheid bij de pendelaars. "Noem dit ook maar een ramp", zegt José Gavilan, die dagelijks van Aalst naar Brussel en terug moet. "Als er een rechtstreekse trein is, dan is het die trage via Jette. Een boemeltrein dus. Als ik moet overstappen in Denderleeuw moet ik vaak een tijdje wachten. De treinbestuurder wacht daar tot de reizigers van vier andere hebben kunnen overstappen. Na 20 minuten wachten is dat toch niet plezant meer. Al moet ik zeggen dat de NMBS de voorbije dagen de wachttijd wist te beperken tot een zevental minuten." Ook hij vraagt meer aandacht voor de Aalsterse reiziger. "Als je het aantal treinreizigers vanuit Aalst bekijkt, is het toch gerechtvaardigd dat er een oplossing wordt gezocht speciaal voor deze mensen. Hier in Aalst vult de trein zich pas echt", zegt Gavilan. Bij NMBS kon gisteren niemand zeggen of de dienstverlening zal aangepast worden voor de Aalstenaars. Maar het zal sowieso nog even doorbijten blijven voor alle reizigers, zolang de spoorweg in Wetteren niet is hersteld. Frédéric Petit van Infrabel kan nog niet zeggen wanneer de werken in Wetteren voltooid zullen zijn. "Volgende week weten we meer over hoe snel de sanering van de omgeving van de treinramp in Wetteren zal kunnen gebeuren. We weten dat er nog vier weken nodig zullen zijn na de sanering, om de spoorlijn in orde te brengen", zegt hij. Dat betekent dat de hinder voor de pendelaars nog zeker tot 15 juli duurt en mogelijk dus langer.
          
