Nieuw bord aan geboortehuis Louis Paul Boon

Op 19 april 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed

Aan het huis aan de Dendermondse Steenweg 36,  waarin in 1912 Louis Paul Boon geboren werd, hangt opnieuw een bordje met een citaat van de Aalsterse schrijver. Daarvoor zorgden de Stad Aalst en Marnixring Iwein Van Aalst.

“In 2012 hingen we hier reeds een bordje”, zegt Michel De Gols, voorzitter van de Marnixring. “Helaas verdween dat in 2019. Als Marnixring hechten we veel belang aan ons erfgoed. Daarom namen we samen met de Stad het initiatief dit bord in ere te herstellen.”

“Dat was een vraag waarop we graag, na akkoord van de eigenaar, ingingen”, laat Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Erfgoed, weten. “Louis Paul Boon is een schrijver die niet enkel tot het Aalsterse, maar zelfs tot het Vlaamse erfgoed behoort. Werken als ‘De Kapellekensbaan’ en ‘De bende van Jan de Lichte’ zijn alom gekend. Zijn geboortehuis voorzien van een bord met een citaat, leek ons dus wel gepast.”

‘Om te schrijven wat in mijn hoofd zit, zou ik tweehonderd jaar moeten leven’ luidt het gebruikte citaat. Dat is de schrijver helaas niet gelukt. Een bordje aan zijn geboortehuis krijgen, wel. Ook Luckas Vander Taelen van het Louis Paul Boon Genootschap toont zich tevreden: “ Ik ben heel blij dat Boonliefhebbers nu het geboortehuis van Boon zullen kunnen terugvinden. Dit initiatief zal nog meer Boonfans naar Aalst brengen.”