U bent hier
Nieuw Administratief Centrum in de steigers
We sluiten bijna ons tweede jaar van besturen af. Eén van de knopen die we vorig jaar doorhakten was die van het Nieuw Administratief centrum. We waren daarin ook duidelijk: “Het is absoluut noodzakelijk dat de Aalst inzake stadsvernieuwing en dienstverlening een inhaalbeweging onderneemt ten opzichte van de andere Vlaamse centrumsteden”.
Jaren werd er gepalaverd over dit dossier, wij hebben dat nu opgelost. Blijkbaar een doorn in het oog van andere partijen. Een nieuw gebouw, kopen of huren, verhuizen, moderniseren, energie besparen, dienstverlening professionaliseren: ja dat kost geld. Maar dat brengt ook geld op. Jaarlijks zullen we op exploitatie en werkingskosten meer dan 450.000 euro kunnen besparen. Nu al rekeningen maken is dus voorbarig en niet correct. Wij steken met deze partij duidelijk het hoofd niet in het zand.
We gaan ook niet over één nacht ijs, het dossier wordt grondig voorbereid door ons autonoom gemeentebedrijf en onze administratie. Onder het toeziend oog van het college en het managementteam van deze stad. Er zijn nu eenmaal ook termijnen die moeten gerespecteerd worden en een kantoorgebouw van 7835,1 m² inplannen en uittekenen voor een ganse stadsadministratie vraagt ook wel wat denk- en rekenwerk. Wij morsen niet met belastinggeld. In totaliteit zal de aankoopprijs voor een afgewerkt, bemeubeld kantoorgebouw de stad Aalst 21 miljoen euro bedragen, te zeggen 2.800 euro/m2 ingericht en afgewerkt naar eigen noden en smaak. Daarmee heeft de stad Aalst indien het de optie licht een marktconform kantoorgebouw als investering aangekocht, ter verversing van het oude stadspatrimonium.
Burgemeester Christoph D’Haese