Nachtwinkels liggen onder vuur

Op 13 november 2013

De regels in Aalst voor nachtwinkels zullen verstrengen. "Er is op dit moment geen specifiek reglement op nachtwinkels. Daar moet verandering in komen. Een strenge reglementering is noodzakelijk en wordt voorbereid", zegt burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). Het wordt een reglement dat niet alleen overlast aan nachtwinkels maar ook belwinkels zal aanpakken. "Er is een probleem. Nacht- en belwinkels zijn vaak een bron van overlast, zoals lawaaihinder, foutief parkeren met draaiende motor, zwerfvuil, ze zijn een aantrekkingspool voor jongeren die in de nachtwinkel alcoholische dranken kopen en rondhangen, de openingsuren worden niet gerespecteerd, er is illegale tewerkstelling, en last but not least, is er ook vaak een probleem op vlak van voedselveiligheid:de houdbaarheidsdatum van producten is niet altijd in orde", zegt D'Haese. Verwacht werd dat de genoemde overlast via GAS-boetes zou worden aangepakt, want dat was zo afgesproken in het bestuursakkoord. Maar er komt nu toch een extra hoofdstuk in het politiereglement rond nacht- en belwinkels. "Als burgemeester heb ik het recht om vergunningen te schorsen, en zaken die niet in orde zijn tijdelijk of definitief te sluiten", legt D'Haese uit. In Aalst zijn er 22 nachtwinkels en die moeten sinds begin dit jaar een extra belasting betalen. 6.000 euro om te mogen openen, en daarbovenop nog eens een jaarlijkse som van 1.500 euro. Sandhu Sagroop (32), een Indiër die al 15 jaar in het vak zit en een nachtwinkel heeft aan de kerk van Mijlbeke, vindt dat er ook iets mag tegenover staan. "Die 6.000 en 1.500 euro die ik heb moeten betalen, dat duurt een tijdje eer je dat terug hebt verdiend met sigaretten en bier want veel winst heb je daar niet op. De prijzen moesten daarom naar omhoog. Wat 2 euro kostte, kost nu 2,10 euro. Een gevolg van de belasting", zegt de man. "En mocht er nu nog iets tegenover staan, een betere bescherming door de politie, ik zou niet klagen. Maar de politie die zie je hier zeer zelden", zegt hij.

Startbelasting

In de andere gemeenten is er ook zo'n belasting, of wordt er toch over nagedacht. Ninove heeft bijvoorbeeld nog geen opstart- en jaarlijkse belasting voor nachtwinkels, maar ze zit er wel aan te komen. "We hebben een voorstel voor een startbelasting en jaarlijkse belasting voor nachtwinkels", vertelt schepen van Lokale Economie Tania De Jonge (Open Vld). "Dat voorstel moet normaal gezien op de gemeenteraad van december komen. De invoering van een belasting moet een ontmoedigend effect hebben en we belasten op die manier de overlast." Denderleeuw heeft drie nachtwinkels, waarvan één in Welle. De derde nachtwinkel kwam er zo'n vijf jaar geleden. Naar aanleiding van de komst van die derde winkel werden de regels voor nachtwinkels strenger. Er werd onder meer bepaald dat nachtwinkels maar vanaf 18 uur open mogen zijn. Nachtwinkels moeten sindsdien ook een openingsbelasting betalen van 6.000 euro en een jaarlijkse belasting van 1.500 euro per jaar. Er zijn voorlopig geen plannen om die bedragen te verhogen. "We hebben onlangs wel klachten gekregen omdat er bij de nachtwinkel in Welle 's nachts werd geleverd, wat niet mag", aldus schepen van Lokale Economie Erna Scheerlinck (N-VA). "We gaan wel nog met de politie bekijken of daar iets gaan aan doen."