U bent hier
Na tegenvallende resultaten Vlaams onderwijs: "In plaats van de lat altijd lager te leggen, moeten we de leerlingen naar boven trekken."
De opnieuw tegenvallende resultaten van het Vlaamse onderwijs haalden onlangs alle krantenkoppen. Schepen van Onderwijs Karim Van Overmeire tracht deze terugval alvast in Aalst tegen te gaan: “Ik lees allerlei verklaringen voor de slechte resultaten. Ik zie er zelf twee: de massale instroom van anderstaligen en het feit dat men met eindeloze hervormingen en een knuffelbeleid de lat steeds lager gelegd heeft.”
De dalende taalvaardigheid van leerlingen wordt vanzelfsprekend mee veroorzaakt door de toename van leerlingen met een andere thuistaal. “Als 30 procent van de leerlingen in het basisonderwijs buiten het klaslokaal thuis weinig of geen Nederlands hoort, moet je niet verbaasd zijn over de slechte resultaten,” zegt de schepen, “Bovendien lag de focus in het onderwijs de voorbije jaren te weinig op kennisoverdracht. Het dogma van de ‘gelijke kansen’ zorgde ervoor dat de lat steeds lager werd gelegd, waardoor de potentieel goede leerlingen te weinig gestimuleerd werden.”
Vanuit de stad hebben we al verschillende initiatieven genomen. In het basisonderwijs staat onze taalcoach kosteloos ter beschikking voor alle scholen. In september 2023 kwamen daar nog een kleutertaalcoach en een leescoach bij. De samenwerking tussen de scholen en Utopia en de bibliotheekfilialen is versterkt. Voor de secundaire scholen is er via het project ‘Alfaklassen’ extra geld om de Nederlandse taalvaardigheid van anderstalige leerlingen bij te spijkeren. In het buitengewoon secundair onderwijs is er iets soortgelijk met ‘TAALST’. Tijdens de vakanties organiseren we Taalbubbels en Rekenbubbels.
“In ons eigen stedelijk onderwijs gaan we nog een stap verder,” stelt schepen Van Overmeire. “We geven daar terecht veel aandacht aan taalzwakke kinderen, maar focussen ook op de taalsterke leerlingen. Ook de goede leerlingen hebben nood aan extra uitdaging en aandacht. We moeten een klimaat creëren waarbij de lat niet telkens naar beneden gaat, maar waarbij elke leerling naar boven wordt getrokken.”