N-VA werkt aan 'Belgisch' compromis

Op 7 december 2012

De drie partijen onderhandelen dezer dagen over het beleidsakkoord, en het ziet er naar uit dat de oplossing voor het geblokkeerde stadhuis-dossier een echt 'Belgisch' compromis wordt: niet kiezen, beide bekvechtende partijen tevreden stellen ook al komt dat duurder uit op het einde van de rit. Een van de pistes die nu op tafel ligt, is namelijk dat de stad zowel De Pupillen aan de Graanmarkt als het kantoorgebouw aan De Post zou aanschaffen. Het laatste gebouw zou 15 jaar geleased worden, tot de renovatie van De Pupillen klaar is. De stadsdiensten zouden eerst allemaal verhuizen naar De Post, en zodra De Pupillen klaar zijn naar daar verhuizen. Voor De Post zou dan een nieuwe bestemming worden gezocht. Een van de pistes is om het OCMW naar daar over te brengen binnen enkele jaren. De nieuwe burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) bevestigt dat er gesprekken lopen over de realisatie van een nieuw stadhuis, maar hij wil niet veel kwijt over de details van de zaak. "Alle pistes worden onderzocht op hun financiële haalbaarheid. De beslissing die we hierin zullen nemen, zal passen in een totaal bestuursakkoord", zegt hij.

Jarenlang twistte het vorig bestuur over de aankoop van een van de twee gebouwen omdat de kosten zo hoog waren. D'Haese zegt geen neen tegen de aankoop van zowel De Pupillen als De Post. "Het is geen schande voor een stad als Aalst om twee grote gebouwen te bezitten. In andere steden gebeurt dat ook. Maar er is nog geen beslissing genomen, de zaak wordt onderzocht." Huidig burgemeester Ilse Uyttersprot (CD&V) wijst erop dat de belastingbetaler geen slachtoffer mag worden van de beslissingen van het volgend stadsbestuur. "Het is juist dat de stad nood heeft aan één locatie om een goeie dienstverlening voor haar burgers te bieden. Maar de bouw van een nieuw administratief centrum mag de zeer goeie financiële situatie van de stad niet hypothekeren", zegt ze.

Spaarpot

"Een belastingverhoging op korte of middellange termijn of een bevriezing van de werking naar burgers en verenigingen toe mogen geenszins het gevolg zijn. In deze tijd van crisis en armoede moeten we de spaarpot van de stad goed bewaken en is risicovol investeren uit den boze. We zullen een goeie en verantwoorde keuze moeten maken", aldus Uyttersprot, die nog eens bevestigt dat zij De Pupillen kiest en dat studies over de haalbaarheid allemaal voorhanden zijn.