Kleuteschool 't Zavelken start schooljaar in gloednieuw gebouw

Op 1 september 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

Kleuterschool ’t Zavelken – onderdeel van Stedelijke Basisschool De Regenboog – start het schooljaar in een gloednieuw gebouw.

1 september betekent voor duizenden kinderen en hun leerkrachten de start van het nieuwe schooljaar. In ’t Zavelken in de Erembodegemse Ronsevaalwijk starten ze dat nieuwe schooljaar in gloednieuwe gebouwen. Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Onderwijs is tevreden dat de nieuwbouw eindelijk afgewerkt is: “Goed onderwijs begint bij een goede accommodatie. We willen ervoor zorgen dat onze kinderen in de beste omstandigheden naar school kunnen gaan en dus vernieuwen we stap voor stap de infrastructuur van het stedelijk onderwijs.”

De bouwwerkzaamheden startten in oktober 2021 en werden afgerond in april 2023. Nadien werd het gebouw ingericht. Tijdens de zomermaanden werd al het materiaal van de tijdelijke containerschool aan de Gerstjens verhuisd naar de nieuwe locatie. “Ik wil graag de ouders en het onderwijzend personeel bedanken voor de flexibiliteit in de afgelopen twee schooljaren”, gaat schepen Van Overmeire verder. “Ook de stadsambtenaren en -architecten die achter de schermen belangrijk werk geleverd hebben, verdienen een woord van lof. Het resultaat mag gezien worden: drie kleuterklassen met plaats voor telkens 25 kinderen, aan elke klas een eigen overdekt terras, sanitair en bergingen. Daarnaast zijn er ook nog een zorglokaal, een turnzaal/refter met keuken en sanitair en een technische ruimte. Als klap op de vuurpijl is er ook nog 320m² speelplaats voorzien.”

Ook directeur Philip De Cock toont zich tevreden: “De locatie van onze kleuterschool – naast de Gerstjens, dus te midden van het groen – was altijd al haar grote troef. Dat we nu in een nieuw en modern gebouw zitten, komt de aantrekkelijkheid van de school nog meer ten goede.”

Het gebouw zal verwarmd of gekoeld worden via twee zonneboilers en om zo energiezuinig mogelijk te zijn, werden zonnepanelen geplaatst. De nieuwbouw heeft ca. € 2.270.000 gekost, waarvan € 736.000 werd gesubsidieerd