Kerstlichtjes nog één jaar verboden

Op 7 december 2012

Het wordt opnieuw een kerst zonder gezellige kerstverlichting in de OCMW-rusthuizen van Aalst. Er mogen ook alleen maar echte kerstbomen worden gezet, en geen bomen in kunststof. Volgens het OCMW, politie en brandweer werken echte bomen brandvertragend omdat hun wortels water opnemen. Raymond De Wolf, VB-gemeenteraadslid, vindt het een absurde maatregel. "Hiermee neem je de oudere generatie hun kerstfeest af. Mijn moeder is ondertussen overleden, maar vorig jaar heeft ze de laatste keer kerstmis moeten vieren in het OCMW-rusthuis Sint-Job, zonder kerstlichtjes of kerstboom op haar kamer", betreurt Raymond De Wolf. Mogelijk wordt de maatregel tegen volgend jaar minder streng. Binnen het OCMW hadden de ambtenaren de intentie om gesprekken daarover weer op gang te brengen. "De ambtenaar die daarover moet beslissen is echter langdurig afwezig en daarom is het er niet meer van gekomen", zegt Jo Vandekerckhove van rusthuis Sint-Job. "Maar we doen er wel alles aan om sfeer te brengen. Er zijn knutselactiviteiten met de senioren en samen worden er kerststukken gemaakt. Overal is er versiering en staan kerstbomen. Zonder lichtjes weliswaar. Volgende week dinsdag is er zelfs een kerstmarkt", klinkt het.

Geen klachten

Volgens Vandekerckhove zijn er geen klachten van bewoners die de kerstlichtjes missen. Al klinkt hier en daar wel dat het spijtig is. "Maar we klagen niet, we zijn blij met wat er is. Dat er geen lichtjes zijn, dat is natuurlijk jammer", luidt het bij de senioren. "Ja, ik ben tevreden met de kerstsfeer in het rusthuis, dat is allemaal in orde", luidt het bij bewoonster Maria Bruyland. Of de bejaarden hun kerstsfeer terugkrijgen zal ook afhangen van de politici die het binnenkort te zeggen hebben in het OCMW. Huidig voorzitter Patrick De Smedt (sp.a) vindt het alvast een onbelangrijke discussie. "De brandweer en politie hebben hun advies gegeven en wij hebben beslissingen genomen in functie van de veiligheid. Ik wil er toch op wijzen dat er onlangs nog een serieuze brand is geweest in een rusthuis - niet in Aalst - door slechte verlichting", aldus Patrick De Smedt.

Roken

Sarah Smeyers (N-VA) is vanaf volgend jaar baas van het OCMW. Als er vraag is om opnieuw kerstverlichting te gebruiken in de OCMW-rusthuizen, dan wil ze dat bekijken. "Als kerstlichtjes verouderd zijn, dan steek ik die ook niet meer in het stopcontact. Voor mij is een versoepeling van de maatregel bespreekbaar. Persoonlijk vind ik roken op de kamers - dat gelukkig ook verboden is - veel gevaarlijker dan kerstlichtjes", zegt Smeyers.