Jumpings voor nog twintig jaar verzekerd

Op 8 oktober 2013

Dat het stadsbestuur achter de definitieve terugkeer van de paardenjumpings aan de Affligemdreef in Aalst staat, is duidelijk. NV Hof Somergem mag nu de komende twintig jaar op domein de Kluizen twaalf jumpings per jaar organiseren. De bouwvergunning ging over het aanleggen van toegangswegen, verhardingen en aanpassingen van buitenpistes, terwijl de milieuvergunning nodig was voor de stalplaats voor 220 vrachtwagens, een rijschool voor paardensport en twaalf wedstrijddagen per jaar.

De internationale jumping werd dit jaar afgelast na hevige tegenkanting van de buurtbewoners, leefmilieuvereniging Raldes vzw en oppositiepartij Groen. Organisator Steven Dewaele beloofde bij de volgende milieuvergunningsaanvraag rekening te houden met hun bezwaren. 'Dat is ook gebeurd', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA). De vergunningen zijn beter op elkaar afgestemd en elementen die voorheen ontbraken, kregen nu wel de aandacht.'

Schepen van Leefmilieu Iwein De Konick (CD&V) bevestigt dat: 'Bijkomende inspanningen beperken de hinder en schade voor milieu en natuur. De uitgangsweg langs de Zandberg zal enkel nog gebruikt worden voor de hulpdiensten. Voor elke activiteit moet een apart mobiliteitsplan opgemaakt worden, en voor grote jumpings zelfs een volledig veiligheidsdossier. Voor afterparty's is aparte toestemming van het college nodig.'

Leefmilieuvereniging Raldes vzw is ontgoocheld. 'We hoopten dat dit stadsbestuur de randvoorwaarden voor natuur en bos, en de mobiliteit grondig zou bestuderen', zegt Bart Thibau van Raldes. 'Maar de vergunning is binnen voor het onderzoek van mogelijke effecten werd uitgevoerd.' Ook Groen-voorzitter Paul Nijs reageert verbolgen: 'Van dit stadsbestuur had ik niets anders verwacht, dan dat ze het groot geld alle faciliteiten zouden geven. Nergens wordt verduidelijkt hoe ze plaats zullen vinden voor de vierduizend wagens die daar willen parkeren.' De buurtbewoners krijgen vanaf de officiële bekendmaking 45 dagen tijd om beroep aan te tekenen bij het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen.