Iwein van Aalst nieuwste ereburger

Op 29 maart 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed

Door een unanieme beslissing van de Aalsterse gemeenteraad werd Iwein van Aalst toegevoegd aan de lijst van Aalsterse ereburgers. De meeste Aalstenaars kennen Iwein vooral als de belangrijkste van de Aalsterse reuzen, maar achter de figuur schuilt een interessant verhaal. Op 20 april wordt in Utopia een lezing over de kersverse ereburger gehouden door prof. Jan Dumolyn, bekend van ‘Het Verhaal van Vlaanderen’.

Iwein van Aalst speelde een belangrijke rol in het conflict tussen Vlaamse steden en de Franse koning rond de benoeming van een nieuwe graaf van Vlaanderen. In een beroemde toespraak onderstreepte Iwein dat het niet aan de Franse koning was om een nieuwe graaf te kiezen, maar dat de Vlamingen dat zelf konden doen. Machthebbers moesten bovendien verantwoording afleggen voor hun beleid en ze moesten zich aan de regels en afspraken houden. Wanneer ze dit niet deden, konden ze afgezet en vervangen worden. Voor de middeleeuwen waren dit ronduit revolutionaire ideeën.

Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Erfgoed: “De toespraak van Iwein van Aalst inspireerde latere teksten en grondwetten. Tot op heden is de figuur van Iwein van Aalst een beetje onderbelicht gebleven, maar daar willen we graag verandering in brengen. We hebben al erfgoedborden geplaatst. Nu is er het ereburgerschap. Er komen lezingen. Iwein zal ook aan bod komen in het vernieuwde belfort.”

Raadslid Iwein Quintelier (N-VA) vult aan: “Het zal niet verbazen dat het ik initiatief om een naamgenoot ereburger te maken, zeer genegen ben (lacht). Het is positief dat figuren en verhalen uit ons verleden in ere worden gehouden en dat de Aalstenaars hun eigen geschiedenis kennen.”

In de aanloop naar de 900ste verjaardag van de Slag bij de Hertshaag (1128) besliste het stadsbestuur een traject rond de figuur van Iwein van Aalst op te starten. Een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van alle fracties uit de gemeenteraad en lokale erfgoedverenigingen kreeg de taak om Iwein de bekendheid te geven die hij verdient.

Iwein van Aalst komt als ereburger in het rijtje Aalsterse grootheden met Dirk Martens, Adolf Daens, Valerius De Saedeleer, Alfred Kelders, Captain Bill Fairbairn, Louis Paul Boon, Oscar Van Malder, Michaël Ghijs en Kamiel Sergant.

Op 20 april geeft prof. Jan Dumolyn, die ook meewerkte aan ‘Het Verhaal van Vlaanderen’ de eerste van een reeks lezingen over Iwein en het Vlaanderen waarin hij leefde. Geïnteresseerde Aalstenaars zijn die dag om 20 uur van harte welkom in Utopia.” Inschrijven is gratis, maar verplicht en kan via www.tgasthuys.be