Graf van dichter Alfons Van De Maele en in ere hersteld

Op 16 mei 2018, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

De laatste rustplaats van werkman en dichter Alfons Van De Maele bood lang een trieste aanblik, maar werd door de stad verplaatst en ligt er sinds kort weer proper en opgefrist bij.

Het graf was door een stevige struik overwoekerd en was scheefgezakt. De kleindochter van Alfons 'Fons' Van De Maele, Lucie De Schepper, luidde de alarmbel bij de stad. “Schepen Mia De Brouwer en gemeenteraadslid Johan De Veylder (beiden N-VA) namen de zaak ter harte”, vertelt De Schepper. “De stadsdiensten verplaatsten de zerk, waardoor het graf van mijn grootvader weer gezien mag worden.”

Dit jaar is het precies tachtig jaar geleden dat de dichter overleed op 64-jarige leeftijd. “Van De Maele was een overtuigd Vlaming, katholiek en een voorvechter van de democratie”, zegt De Veylder. “Zo organiseerde hij bij hem thuis bijeenkomsten waar jonge talentvolle mensen met elkaar in discussie gingen over de problemen van die tijd.”

Drie straten zijn naar hem vernoemd: een in Erembodegem, een in Elsene en een in Halle. In Erembodegem hangt sinds 2012 een gedenkplaat met zijn gedicht o Osbroek op. (lds)

lds ■