Graag Nederlands, ook in het straatbeeld

Op 17 mei 2011

Dit weekend vond in heel Vlaanderen met veel succes de Open Wervendag plaats. Ook de werf aan de voormalige Postsite bleek een publiekstrekker. De verbazing van N-VA-gemeenteraadslid Mia De Brouwer was groot bij het zien van een eentalig Frans spandoek van de Confederatie Bouw.

“De taalwetten, zoals ze op dit ogenblik zijn opgesteld, gelden enkel voor overheidscommunicatie. Niemand kan een organisatie dus wettelijk verplichten om het Nederlands te hanteren”, weet Mia De Brouwer. “Maar er is ook nog zoiets als taalhoffelijkheid, waarbij men rekening houdt met de streektaal.”

In de Vlaamse Rand rond Brussel hebben veel gemeentebesturen een automatische reflex op dat vlak: ze contacteren actief mensen en ondernemingen met de vraag om in de publieke ruimte Nederlands te gebruiken. Er bestaan zelfs gemeenten die intentieverklaringen opstellen. “Het Aalsterse stadsbestuur zou zich die houding ook moeten aanmeten”, vindt het N-VA-gemeenteraadslid “Links en rechts zie je de oprukkende verfransing meer en meer opduiken. Aalst is eentalig Nederlands en moet die bewustmaking actief uitdragen naar de bevolking, voor het te laat is. Ik zal dit in de gemeenteraad aankaarten.”

De Open Wervendag is een organisatie van de Confederatie Bouw. “Ik begrijp niet dat deze belangenorganisatie, die zich heel sterk bewust is van het belang van juiste communicatie en een goede band met de brugers, een dergelijke fout heeft gemaakt,” gaat De Brouwer verder. “Ik zal hen ook een brief sturen om hen te vragen in de toekomst deze taalhoffelijkheid scherp in de gaten te houden, zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt.