Geen stadssteun meer voor viering Koningsdag

Op 15 november 2013

Het nieuwe bestuur heeft echter beslist om de medewerking aan het feest stop te zetten. 'De stad stuurt geen uitnodigingen meer voor het Te Deum in de Sint-Martinuskerk, de academische zitting en drink op de koning in het stadhuis gaan niet meer door, het logo van de stad mocht zelfs niet meer op onze menukaarten of uitnodigingen verschijnen', zegt VVV-voorzitter Marc Deschrijver.

'Wij vinden het zeer spijtig dat het stadsbestuur van Aalst, één van de dertien centrumsteden in Vlaanderen, deze viering compleet negeert. België is nog steeds een parlementaire monarchie.'

'Het niet-ondersteunen van koningsgerelateerde feiten is onderdeel van de politieke lijn die is uitgezet binnen deze coalitie', reageert burgemeester Christoph D'Haese (N-VA). 'We hebben veel respect voor de VVV en blijven alle oorlogsgerelateerde herdenkingen wel ondersteunen. Wat enkel over de koning gaat, steunen we niet meer, dat is een beslissing die door het integrale college is goedgekeurd.'

'Als zij deze viering niet helpen organiseren, doen we het alleen', reageert Deschrijver. 'Om 11.30 uur vindt het Te Deum plaats in de Sint-Martinuskerk. Nadien gaan we op kosten van alle deelnemers naar een privégelenheid in salons Carlton om de eerste Koningsdag onder koning Filip te vieren.'