Fileleed wordt aangepakt

Op 26 januari 2013

Zo'n 50 belanghebbenden hebben samengezeten bij de opstartvergadering van een nieuw mobiliteitsplan, dat het verkeersbeleid voor de komende tien jaar in Aalst moet bepalen. Belangenverenigingen zoals De Fietsersbond, De Lijn, werkgeversorganisaties Voka en vertegenwoordigers van adviesraden zoals de seniorenraad en de jeugdraad waren aanwezig. Ook schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (sp.a) en schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt (N-VA) waren er.

Uitdaging

De groep staat voor torenhoge uitdagingen. Aalst bleek uit onderzoek in de top drie te staan van filegevoelige steden. De zwakke weggebruiker wordt in Aalst ook niet bepaald in de watten gelegd. Vele ouders doen hun kinderen liever met de auto naar de school omdat fietsen te gevaarlijk is, en dat werkt opnieuw het fileprobleem in de hand.

Gedateerd

"Het vorige mobiliteitsplan dateert van 2004", zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (sp.a). "Ondertussen zijn de omgevingsfactoren veranderd. Er zijn meer auto's, De Lijn heeft haar dienstverlening aangepast, er zijn nieuwe wegen. We moeten ons ook voorbereiden op de komst van de tunnel onder de Gentsesteenweg richting de Siesegemlaan", zegt Casaer. Hij zegt dat het mobiliteitsplan nog in de verkenningsfase zit. "Ik hoop alvast dat we de discussie tussen voorstanders van de auto en die van de fiets kunnen overstijgen. Aalst gaat niet in tegen de Vlaamse regering, waar het STOP-principe (voorrang aan zwakke weggebruikers, nvdr.) nog altijd geldt. Maar het is wel zo dat we moeten gaan voor complementariteit van verschillende vervoersmiddelen", klinkt het. Bij De Fietsersbond hoedt men er zich voor om te ambitieus uit de hoek te komen. "We moeten realistisch zijn, de auto zullen we niet volledig uit de stad kunnen bannen. Onder andere N-VA liet al weten dat de auto tot in het centrum moet kunnen rijden", zegt Ronny Van Cutsem van De Fietsersbond. "Maar wij hopen dat er op alle straten in het centrum toch een fietspad kan komen, of op zijn minst fietssuggestiestroken. Van bepaalde straten moeten we fietsstraten kunnen maken, zoals ze in Gent doen. En op termijn kunnen sommige straten ook verkeersvrij worden gemaakt", klinkt het bij De Fietsersbond. Het nieuw mobiliteitsplan zou binnen twee jaar klaar moeten zijn.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is