Exact 100 jaar na zijn dood vertellen borden geschiedenis van Pieter Daens

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Erfgoed

Het Nieuwsblad/Regionaal: Dender,

Zes borden op het Werfplein vertellen de geschiedenis van drukker Pieter Daens, de broer van Adolf Daens, die gisteren precies honderd jaar geleden overleed.

Samen met zijn broer Adolf was Pieter Daens een van de kopstukken van het daensisme, een christelijke beweging die aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw vocht voor sociale rechtvaardigheid.

“Als priester Adolf Daens optrad als het boegbeeld van de beweging, dan was Pieter de motor”, zegt schepen van Erfgoed, Karim Van Overmeire (N-VA). “Pieter werd in 1904 zelf parlementslid. Hij sprak consequent enkel Nederlands in het parlement, wat voor die tijd uitzonderlijk was. In 1912 werd hij ook verkozen tot gemeenteraadslid.”

De plaatsing van de borden op het Werfplein gebeurde samen met de Erfgoedcel Denderland en met het Priester Daensfonds, dat begin 2017 had voorgesteld om in de buurt van het standbeeld van Adolf een initiatief te nemen rond zijn broer.

Voorzitter Vicky De Wolf is tevreden. “Het belang van Pieter Daens kan moeilijk overschat worden”, zegt De Wolf. “Als drukker en uitgever verzorgde hij de propaganda van de beweging via pamfletten en zijn twee kranten: Het Land van Aelst en De Werkman.”

De borden vertellen ook het verhaal van de middeleeuwse binnenhaven van Aalst en de industriële activiteiten op het eiland Chipka. Ook de geschiedenis van het graanmagazijn van De Wolf-Cosyns, aan de overkant van de Dender, komt aan bod. Het Werfplein is de tweede site na Schotte waar de stad erfgoedborden plaatst en er zullen er nog meer ingewijd worden. (lds)

lds ■

Erfgoedborden vertellen levensverhaal Pieter Daens

Het Laatste Nieuws/Denderstreek,

Naast de kapel op het Werfplein zijn drie erfgoedborden onthuld die het levensverhaal vertellen over journalist en volksvertegenwoordiger Pieter Daens én info geven over het industrieel verleden van de omgeving. Op maandag 26 maart 1918 overleed Pieter Daens, broer van priester Adolf Daens.

"Precies honderd jaar later worden op het Werfplein erfgoedborden ingehuldigd die het levensverhaal van Pieter Daens opnieuw in de herinnering brengen. Als priester Adolf Daens optrad als het boegbeeld van de beweging, dan was Pieter de motor," zegt schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA). "Het belang van Pieter Daens kan moeilijk overschat worden", voegt Vicky De Wolf van het Priester Daensfonds eraan toe.

Nog andere locaties

"Als drukker en uitgever verzorgde hij de propaganda van de beweging door middel van pamfletten en zijn twee kranten: Het Land van Aelst en De Werkman. Met de erfgoedborden brengen we deze markante Aalstenaar opnieuw in de belangstelling."

De erfgoedborden vertellen niet enkel het verhaal van Pieter Daens, maar ook van de middeleeuwse binnenhaven van Aalst en de latere industriële activiteiten op 'het eiland Chipka'.

"De erfgoedpanelen op De Werf vormen een tweede halte voor toeristen of geïnteresseerden in de industriële geschiedenis van onze stad," zegt schepen Van Overmeire. "Vorig jaar werden er al erfgoedpanelen op de site Schotte geplaatst. In de toekomst kunnen daar nog locaties bijkomen." (RLA)

Erfgoedborden op Werfplein voor Pieter Daens…

Persregio Dender

Deze middag werden op het Werfplein zes nieuwe erfgoedborden onthuld. Het idee kwam van het Priester Daensfonds, en de stad Aalst maakte van de gelegenheid gebruik om naast info over Daens ook het industrieel verleden van de omgeving te belichten. Het is vandaag precies 100 jaar geleden dat Pieter Daens overleed, het is om die redenen dat er zes erfgoedborden op het Werfplein werden ingehuldigd die het levensverhaal van Pieter Daens opnieuw in de herinnering brengen. Pieter Daens was samen met zijn broer Adolf één van de kopstukken van de zogenaamde Daensisten. Deze beweging kwam op het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw op voor sociale rechtvaardigheid, betere arbeidsomstandigheden en voor de verdediging van de Vlaamse belangen binnen België.

“Als priester Adolf Daens optrad als het boegbeeld van de beweging, dan was Pieter de motor,” zegt schepen van erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA). “Pieter Daens werd in 1904 zelf parlementslid. Hij sprak consequent enkel Nederlands in het parlement, wat voor die tijd uitzonderlijk was. In 1912 werd hij ook verkozen tot gemeenteraadslid. Voor mij is hij als figuur minstens even interessant als zijn broer.”

De plaatsing van de erfgoedborden gebeurt in samenwerking de Erfgoedcel Denderland en met het Priester Daensfonds dat begin 2017 had voorgesteld om in de buurt van het standbeeld van priester Adolf Daens een initiatief te nemen rond Pieter Daens. Voorzitter Vicky De Wolf toont zich tevreden: “Het belang van Pieter Daens kan moeilijk overschat worden. Als drukker en uitgever verzorgde hij de propaganda van de beweging door middel van pamfletten en zijn twee kranten: Het Land van Aelst en De Werkman. Met de erfgoedborden brengen we deze markante Aalstenaar opnieuw in de belangstelling.”

De erfgoedborden vertellen niet enkel het verhaal van Pieter Daens, maar ook van de middeleeuwse binnenhaven van Aalst en de latere industriële activiteiten op ‘het eiland Chipka’. Ook de geschiedenis van het graanmagazijn van De Wolf-Cosyns, aan de overzijde van de Dender, komt aan bod. “De zes erfgoedpanelen op De Werf vormen een tweede halte voor toeristen of geïnteresseerden in de industriële geschiedenis van onze stad,” zegt schepen Van Overmeire. “Vorig jaar werden er al erfgoedpanelen op de site Schotte geplaatst. In de toekomst kunnen daar nog locaties bijkomen.”