Europa-werking Aalst valt in de prijzen

Op 25 februari 2016, over deze onderwerpen: Internationale en Europese Samenwerking
Aalst Europese gemeente

Aalst mag zich twee jaar lang 'Europese gemeente van Oost-Vlaanderen' noemen. De Stad ontvangt een geldprijs ter waarde van 5000 euro, waarmee nieuwe initiatieven rond Europa georganiseerd kunnen worden. “Aalst heeft voor het eerst aandacht voor Europa, en dat loont”, lacht schepen van Internationale Samenwerking Karim Van Overmeire.

Europa wordt steeds belangrijker, en steeds interessanter voor een lokaal bestuur. Zo zijn er heel wat subsidieprogramma’s waar ook een Vlaamse stad veel voordeel mee kan doen. Karim besloot daarom na zijn aantreden om een Europese werking op poten te zetten. “Er werd eerst wat lacherig gedaan over onze inspanningen, maar nu oogsten we toch al erkenning”, zegt Karim.

Aalst werd beloond voor het uitsturen van Aalsterse jongeren naar het Bulgaarse Gabrovo, het intekenen op Europese investeringsprogramma’s en de organisatie van ontmoetingsmomenten rond andere (Europese) landen. Aalst nodigt ook steeds vaker ambassadeurs op. Karim: “We netwerken en verdedigen de belangen van Aalst op alle niveaus”.

Er is duidelijk een nieuw zelfbewustzijn in Aalst. “Vroeger kenden bijvoorbeeld mensen die op een ambassade in Brussel werken alleen maar Antwerpen en Brugge”, weet Karim. “Wij halen ze nu ook naar onze stad”.