Ergoedborden over Iwein VanAalst

Op 25 januari 2022, over deze onderwerpen: Erfgoed

Reeds enkele jaren plaatst de Stad Aalst erfgoedborden met informatie over markante Aalstenaars of locaties. Aan het Priester Daensplein, tussen DvM en de Sint-Martinuskerk, staan nu ook erfgoedborden waarop het verhaal van Iwein van Aalst te lezen is.

Iwein van Aalst was in de twaalfde eeuw heer van Aalst. Hij stelde dat ook de machthebbers zich aan de regels moeten houden en dat ze door het volk kunnen worden afgezet en vervangen wanneer ze de regels overtreden. Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Erfgoed: “Iwein Van Aalst was de allereerste die deze stelling formuleerde in een beroemd geworden toespraak. Hij leverde een belangrijke bijdrage tot de rechtszekerheid en de democratie. Alleen al om die reden moet zijn verhaal in onze stad verteld worden.”

Iwein van Aalst leidde een opstand tegen de graaf. De Vlaamse steden kozen een tegengraaf. Dat leidde tot een militaire confrontatie die in 1128 in een veldslag aan de Hertshage beslist werd. De aanhangers van Iwein van Aalst behaalden de overwinning. Dat verhaal staat vanaf nu te lezen in de schaduw van de Sint-Martinuskerk. Yannick De Smet maakte tekeningen van Aalst zoals het er zou hebben uitgezien in 1128. Daarbij baseerde hij zich op de bevindingen van archeologen Jan Moens en Koen De Groote, die onder meer de precieze ligging van de toenmalige stadsmuren in kaart brachten.

Karim Van Overmeire: “Er waren ooit plannen om in Aalst een standbeeld van Iwein van Aalst op te richten, maar die zijn nooit gerealiseerd. Er zijn wel onze reuzen die Iwein van Aalst en zijn vrouw Loretta van den Elzas afbeelden, al zullen niet alle Aalstenaars meteen de associatie met de historische gebeurtenissen maken wanneer ze de reuzen in de carnavalsstoet zien voorbijkomen.”

In 1928 waren er in Aalst plechtigheden naar aanleiding van de 800ste verjaardag van de gebeurtenissen. Schepen Van Overmeire wil de 900ste verjaardag in 2028 niet onopgemerkt laten passeren: “We hebben een werkgroep opgericht met onder meer de Aalsterse historicus Wouter Van Der Spiegel om die herdenking voor te bereiden. Alle politieke partijen en een aantal verenigingen zijn daarbij betrokken, zodat de herdenking een breed draagvlak kan krijgen.”

De Stad start binnenkort ook met de restauratie en de verdere ontsluiting van het belfort, waar het verhaal van Iwein een eigen plaats zal krijgen.