Enkel Nederlands aan Aalsterse Balies

Op 30 september 2021, over deze onderwerpen: Integratie & inburgering, Vlaamse zaken

In de taalwetgeving is vastgelegd dat medewerkers van de Stad in hun contacten met burgers enkel Nederlands spreken. Dat werd ook nog eens bevestigd in de Deontologische Code die de gemeenteraad in september goedkeurde. Om dit aan alle burgers duidelijk te maken, worden er nieuwe infobladen geplaatst.

Karim Van Overmeire, schepen van Inburgering: “Het spreekt voor zich dat we in Aalst de taalwetgeving respecteren. Een goede en vlotte integratie begint steeds bij kennis van het Nederlands. Taal is de sleutel tot onze samenleving. Daarom wijzen we de mensen via deze infoborden en bijhorende folders ook op de initiatieven waarbij ze hun Nederlands kunnen oefenen. Daarop blijven we als stadsbestuur inzetten.”

De infobladen zijn ook bedoeld om de onthaalmedewerkers te ruggensteunen. Caroline De Meerleer, schepen van Onthaal: “Onze medewerkers krijgen geregeld te maken met onbegrip of onwetendheid wanneer ze een burger duidelijk maken enkel in het Nederlands te mogen communiceren. Met deze infoborden willen we dit verhelpen en wijzen op de bestaande wetgeving. Tegelijk maken we ook duidelijk dat wie het Nederlands onvoldoende machtig is, zich kan laten vergezellen van een tolk.”