Een beestige erfgoeddag op zondag 23 april 2023

Op 24 maart 2023, over deze onderwerpen: Erfgoed

Op zondag 23 april kan je opnieuw genieten van een goed gevuld Erfgoeddagprogramma in Aast, met dit jaar als thema ‘beestig’.

‘Ik moet toegeven dat ik bij erfgoed niet onmiddellijk aan dieren dacht”, licht Karim Van Overmeire (N-VA), schepen van Erfgoed alvast een tipje van de sluier. “De medewerkers het museum wisten mij echter ervan te overtuigen dat er aan de hand van dieren tal van boeiende verhalen over onze stad en haar geschiedenis te vertellen zijn. Ik ben zeker dat ze ook de bezoekers zullen weten te overtuigen. Daarnaast zijn er ook activiteiten voor de kleinsten onder ons, zoals voorlees- en knutselmomenten. Ingrediënten genoeg om er opnieuw een geslaagde erfgoeddag van te maken.”

1. Beestige wandeling doorheen Aalst-centrum

Tijdens een begeleide wandeling doorheen de historische stadskern van Aalst wandel je langs verschillende locaties met aandacht voor het beestige verleden van de stad. Je passeert er langs huis-, straat- en pleinnamen, cafés en herbergen en staat stil bij de aanwezigheid van dieren in de Sint-Martinuskerk en 't Gasthuys - Stedelijk Museum.

Waar? ’t Gasthuys – Stedelijk Museum, Oude Vismarkt 13, Aalst

Wanneer? 10.00 – 18.00 uur

Om de kwaliteit van de rondleiding te garanderen, vragen we vooraf in te schrijven via tgasthuys.be.

2. Voorlees- en knutselsessies 'Anna zorgt voor de vogels'

Erfgoeddag vieren met de kleinste erfgoedfans? Dan ben je in ’t Gasthuys aan het juiste adres! We organiseren drie activiteiten voor onze kleinste bezoekers:

Kathleen Amant leest er voor uit haar jongste boek “Anna zorgt voor de vogels”. Let op: voor deze activiteit schrijf je op voorhand in via tgasthuys.be
Steek je graag zelf de handen uit de mouwen? Samen met je kleuter knutsel je aan de gastentafel raamstickers om jonge vogeltjes bij hun eerste vluchten te beschermen.
In teken van duurzaamheid plaatst 't Gasthuys vier nestkasten in voor de beschermde gierzwaluw. Gierzwaluwen bouwen hun nesten graag in en rond oude historische gebouwen, daarvoor is ’t Gasthuys dus de ideale plek. Doe je tijdens erfgoeddag mee met onze loterij, dan mag je één van deze kastjes een naam geven én win je een nestkastje dat je in je eigen tuin kan ophangen.

Waar? ’t Gasthuys – Stedelijk Museum, Oude Vismarkt 13, Aalst

Wanneer? 14.30 – 17.30 uur