Brandweercollectie krijgt nieuwe thuis

Op 5 oktober 2020, over deze onderwerpen: Erfgoed

Er is eindelijk een oplossing voor de verzameling brandweervoertuigen die al verschillende jaren op het industrieterrein van Erembodegem gestald staat.

De voorbije veertien jaar heeft de Stad Aalst met een huurtoelage mogelijk gemaakt dat de vzw ‘Private Fire Brigade’ deze interessante collectie kon bewaren. De toestand van de loods en de oplopende kosten maakten een duurzame oplossing noodzakelijk.

De Brandweervereniging Vlaanderen, die alle Vlaamse brandweerkorpsen overkoepelt, zal de collectie nu onder haar vleugels nemen. Karim Van Overmeire, schepen van Erfgoed, legt uit: "Een dergelijk grote vereniging van professionals beschikt over het netwerk en de draagkracht om dit erfgoed te bewaren en op termijn te groeien naar een echt museum. Op korte termijn worden de wagens ondergebracht in Ravels. Van alle mogelijke scenario’s is dit veruit het beste: de financiële last voor de Stad Aalst valt weg, terwijl de verzameling toch bewaard blijft. De mensen van de Private Fire Brigade mogen tevreden terugkijken op de vele jaren die ze, met steun van de Stad, dit belangrijke erfgoed gekoesterd hebben."