U bent hier
Binnenkort kan u proberen te ontsnappen uit belfortcrypte
![belfort belfort](https://aalst.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/images/wysiwyg/41c8691b-1fe0-4489-b934-b4856d8c4c72_original_0.jpg)
Verzot op escape games, spelletjes waarbij je via logica en samenwerking uit een ruimte kan ontsnappen? Dan is er goed nieuws: Aalst gaat vanaf het najaar in de crypte van haar meest prestigieuze gebouw, het belfort, zulke games laten organiseren.
Jan de Lichte, de beruchte struikrover die de streek rond Aalst op stelten zette in de achttiende eeuw, wordt de centrale figuur in de escape games. De crimineel en bendeleider werd op 14 november 1748 na opsluiting in het belfort, terechtgesteld: hij werd geradbraakt op de Grote Markt.
Matteo Simoni
“Met een escape game in het belfort wil de stad nieuwe bezoekers aantrekken en hen vertrouwd maken met het verhaal van Jan de Lichte”, zegt schepen van Erfgoed, Karim Van Overmeire (N-VA). “Louis Paul Boon schreef een roman over hem en VTM is bezig met opnames voor een reeks met acteur Matteo Simoni in de rol van Jan de Lichte. Daar kan een stad als Aalst op inhaken.”
Het punt wordt vanavond voorgelegd aan de gemeenteraad. Nadien kan er een concessie voor drie jaar worden uitgeschreven. “We kiezen de kandidaat met het interessantste voorstel”, zegt Van Overmeire. “Prijs speelt daarin niet de belangrijkste rol, wel het totaalconcept. Ik ben zelf ook een grote fan van escape games”, geeft hij toe.
Beschermd gebouw
Met het openstellen van de crypte van het belfort neemt de stad een bijzonder initiatief: het oud schepenhuis dateert van 1225 en is het oudste bewaarde van de Nederlanden. “De crypte behoort tot het oudste deel van het gebouw, met mooie gotische gewelven uit de dertiende eeuw”, vertelt Luc Geeroms van 't gasthuys - stedelijk Museum. Elektriciteit en licht zijn aanwezig, het gebouw is beschermd en mag niet beschadigd worden. De crypte wordt op dit ogenblik niet gebruikt.
“Alle inrichtingskosten zijn voor de concessionaris, die bovendien rekening moet houden met alle voorschriften inzake erfgoed. We organiseren geen concurrentie voor bestaande escape games in Aalst”, zegt Van Overmeire nog. “Typisch voor een escape game is dat je het maar één keer kan spelen omdat je op het einde de code hebt ontdekt. Als je de smaak te pakken hebt, ga je vanzelf naar andere zaken die andere opdrachten aanbieden.”