Bespaar geld: kijk je papieren na!

Op 1 juni 2018, over deze onderwerpen: Bevolking

Mia De Brouwer
Een gratis tip van schepen van Burgerlijke Stand Mia De Brouwer: kijk na of je reispapieren nog geldig zijn. Zo kan je veel geld besparen als je straks op vakantie gaat. “Elk jaar opnieuw zijn er mensen die pas op het laatste moment beseffen dat ze een nieuw paspoort nodig hebben”, zucht Mia. “Helaas kost de spoedprocedure veel geld. Dat kan je gelukkig makkelijk vermijden”.

Een Kids-ID kost maar 8 euro en wordt geleverd na 2 weken levertijd. Maar als je een beroep moet doen op de spoedprocedure, dan kost het je wel 190 euro. “Je hebt er zelf alle belang bij om op tijd na te kijken of je papieren nog geldig zijn”, zegt Mia. “Zo kan je met een gerust hart en zonder meerkost op vakantie vertrekken”.

Een internationaal paspoort voor volwassenen kost 75 euro en wordt geleverd na 6 werkdagen levertijd. Maar voor de superdringende procedure moet je 350 euro neertellen én moet je zelf naar Brussel gaan om het document af te halen. “Een gewaarschuwd mens is er twee waard”, zegt Mia. “Wij rekenen die hoge meerkosten ook niet graag aan, maar we kunnen niet anders. Zorg er dus voor dat je niet meer moet betalen dan nodig”.