Armoede aanpakken? Ja, maar structureel!

Op 30 oktober 2014

Armoede aanpakken door de uitkeringen te verhogen? Was het maar zo simpel… Het is echter veel complexer dan dat. Werken is de beste remedie tegen armoede. Maar werken moet aantrekkelijk zijn, het verschil tussen uitkering en minimumloon moet voldoende groot zijn om mensen te activeren.

Dat die drempels moeten weggewerkt worden, beseft ook onze nieuwe regering. Zo zijn een aantal gepaste maatregelen opgenomen in het nieuwe federaal regeerakkoord. De regering verhoogt geleidelijk de minimum sociale uitkeringen tot het niveau van de Europese armoedegrens. Daarnaast zal het nettoloon van de werknemer verhoogd worden door minder fiscale en sociale lasten van het brutoloon af te houden. Op die manier kunnen we mensen veel sneller activeren, ook het toepassen van gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen is daarbij een hulpmiddel.

Sarah Smeyers - Stop de Armoede

Sarah Smeyers, OCMW-voorzitter: “Ook in Aalst zal ik erover waken dat de middelen en maatregelen zodanig worden ingezet en toegepast dat zoveel mogelijk mensen uit de armoede raken én ook blijven! Het heeft geen zin steeds brandjes te blussen door het toestoppen van centen. Hulpverlening moet emanciperend werken. Alleen zo pak je de armoede aan op lange termijn.”

Op 18 oktober, werelddag van verzet tegen de armoede, stapten OCMW-voorzitter Sarah Smeyers en een delegatie van OCMW-raadsleden - waaronder Jan Nevens en Pieter Cassiman - mee in een optocht doorheen de straten van Aalst.  Ook daar maakten zij ons standpunt duidelijk: “Armoede aanpakken? Ja, maar structureel!”