Alles komt samen in Denderdal 2.0

Op 30 juni 2023

Op de gemeenteraadscommissie van woensdag 21 juni kondigden de schepenen Matthias De Ridder en Karim Van Overmeire het ambitieuze project ‘Denderdal 2.0’ aan. Dit project omvat niet alleen de langverwachte renovatie van sporthal Denderdal. Ook de kleuterschool van SBS De Regenboog, het bibliotheekfiliaal en de lokale afdelingen van de Academie voor Podiumkunsten (APK) en het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) krijgen hier in de toekomst een plek.

Schepen Matthias De Ridder is enthousiast: "De renovatie van Sporthal Denderdal was al een tijdje gepland maar werd omwille van noodzakelijke besparingen telkens doorgeschoven. Nu er ruimte is, willen we het meteen goed doen. Met dit plan geven we ook zuurstof aan het verenigingsleven in Erembodegem."

“Dit project bevordert het optimale gebruik van de beschikbare ruimte en middelen voor verschillende functies. Elke euro en elke vierkante meter wordt maximaal gebruikt,” stelt schepen Karim Van Overmeire. “Met Utopia hebben we al laten zien dat dit een succesformule is. Nu willen we in Denderdal een soort mini-Utopia creëren. Meteen geven we ook een antwoord op de noden van de toneelverenigingen. Mochten we al deze functies op verschillende plekken realiseren, dan zou dit niet haalbaar zijn. Door te combineren, lukt het wel.”

Op weekdagen kunnen zowel SBS De Regenboog als andere naburige scholen gebruikmaken van de sporthal. De polyvalente zaal kan dienen als refter en omgekeerd. De academie heeft haar nieuwe klaslokalen. 's Avonds en in het weekend geeft de zaal ruimte aan het verenigingsleven. Ondertussen blijven sporters natuurlijk welkom. Schepen Matthias De Ridder wijst op de mogelijkheden van de site: “Dit is een prachtige site. Met het terrein in eigendom van het SportAG, de juiste bestemmingsmogelijkheden en de centrale ligging in Erembodegem met ruime parkeergelegenheid, biedt deze locatie de perfecte gelegenheid om meerdere doelen tegelijk te bereiken.”

Ook gemeenteraadslid Silke Van Vaerenbergh is tevreden: “Ik ben blij dat we met dit project ook tegemoetkomen aan de noden van ons verenigingsleven. Die noden bestaan al jaren. Met Denderdal 2.0 geven we een boost aan onze verenigingen die de maizena vormen van ons gemeenschapsleven …"