Alle schepenposten Aalst zijn verdeeld

Op 16 november 2012

Nu bij N-VA de schepen zijn aangeduid, kan werk worden gemaakt van het raamakkoord. Toekomstig burgemeester Christoph D'Haese (45) slaagde er alvast in om in de eigen partij iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Ook de bevoegdheden zijn verdeeld.

Karim Van Overmeire (48) krijgt Internationale Samenwerking, Integratie, Emancipatie en Inburgering, Vlaams Karakter, Onderwijs, Niet-Belgen, Inburgering, Bibliotheek en Erfgoed.

Voor Sarah Smeyers (32) wordt OCMW, Sociale Zaken en Wonen de uitdaging. 'Ik begin eerst als gemeenteraadslid en in maart word ik OCMW-voorzitter. In mijn plaats komt dan David Coppens in de gemeenteraad.'

Mia De Brouwer (67) wordt bevoegd voor Burgerlijke Stand, Bevolking, Toerisme, Middenstand, Senioren en Markten.

Nieuwkomer Caroline Verdoodt (29) is meteen de jongste schepen. Zij werkte als juriste op een notariaat en kan met kennis van zaken starten op het departement Ruimtelijke Ordening en Gebiedsgerichte Werking. 'Ik moet mijn job wel opzeggen, maar zie dit departement als een grote uitdaging.'

De partij levert metSanne Nieulandt (35) een vrouwelijke voorzitter in de gemeenteraad. 'Het is allemaal nieuw, maar wees gerust dat ik zal zorgen dat alles vlot verloopt.'

Sanne die in de verkiezingen nog uitpakte met haar slogan 'Iron Lady' runt samen met haar man een recyclagebedrijf. Ze heeft twee kinderen. Haar functie is niet bezoldigd met een schepenwedde.

SP.A en CD&V

Ook de andere partijen zijn klaar met het huiswerk, al kunnen sommige bevoegdheden nog wisselen. Bij SP.A blijftAnn Van de Steen schepen van Openbare Werken, Stadsvernieuwing en Energie. Ook Mobiliteit komt daar bij.Dylan Casaer , die na het afhaken van Patrick De Smedt en Sam Van de Putte weer in beeld is gekomen, krijgt personeel en welzijn.

Bij CD&V is de beslissing nog niet definitief. 'We hebben met ons drie al gepraat en alles verdeeld, maar hier en daar zijn we er nog niet uit', zegtPaul Stockman . Zelf blijft hij Leefmilieu en Landbouw doen, een termijn van zes jaar zal hij waarschijnlijk niet doen.

Iwein De Koninck blijft zeker Jeugd behouden, maar hoopt daar ook Cultuur en Sport bij te krijgen.

Net die twee departementen, of één van de twee, staat ook op het verlanglijstje van uittredend burgemeesterIlse Uyttersprot . Zeker is wel dat zij Feestelijkheden, Vrije Tijd, en Lokale Economie krijgt.

Al moet nog worden afgelijnd wat bij Lokale Economie de verschillen zijn met middenstand.

Christoph D'Haese heeft naast zijn ambt als burgemeester een hele boterham met Drugs, Veiligheid, Communicatie, PR, Juridische Zaken, Algemene Administratie en Financiën.