Afschaffing oude verkavelingen

Op 30 november 2014
Caroline VerdoodtVanaf volgend jaar worden niet-vervallen verkavelingen die ouder zijn dan 15 jaar opgeheven. Dit betekent dat aanvragers die een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor een perceel dat in een oude verkaveling ligt, niet eerst een procedure tot het wijzigen van de verkaveling moeten doorlopen. “In een eerste fase zullen 47 verkavelingsdossiers, goed voor 1.628 bebouwbare loten worden opgeheven”, zegt Caroline Verdoodt, schepen van Ruimtelijke Ordening.  “Als stadsbestuur hebben wij de juridische mogelijkheid om niet-vervallen verkavelingen die ouder zijn dan 15 jaar op te heffen. Door deze opheffing zal de interne werking van de dienst Vergunningen vereenvoudigen en dus verbeteren.  Daarbovenop komt dat aanvragers van een bouwvergunning een minder omslachtige en dus efficiëntere procedure moeten doorlopen.”

De bouwdossiers zullen worden beoordeeld volgens de actueel geldende wetgeving. Dat  zorgt voor meer mogelijkheden om kwaliteitsvol te (ver)bouwen. Om de verkaveling te kunnen opheffen zijn er wel voorwaarden. De verkaveling dient in woongebied te liggen en moet grotendeels bebouwd zijn. De percelen moeten duidelijk afgebakend zijn en er mag geen impact zijn op de ontwikkeling van aanpalende percelen.