Aalsterse N-VA steunt Catalonië in woord én daad

Op 6 december 2017

Verschillende leden van N-VA Groot-Aalst trekken op donderdag 7 december naar Brussel om te betogen voor de vrijlating van de Catalaanse politieke gevangenen. De Aalsterse Vlaams-Nationalisten schreven ook 100 brieven om de Catalanen te steunen én ze schonken 1000 euro aan de Catalaanse zaak. “Als volksnationalisten steunen wij de Catalanen voluit”, zegt Guy Van der Streeck, voorzitter van N-VA Groot-Aalst.

Acht Catalaanse ministers en twee leiders van Catalaanse burgerbewegingen zitten nog altijd in een Spaanse cel. “Het is verschrikkelijk dat je in de Europese Unie in het jaar 2017 nog altijd in de gevangenis kan vliegen voor je politieke mening”, zegt voorzitter van N-VA Groot-Aalst Guy Van der Streeck. “Wij zijn natuurlijk maar een gewone afdeling van een politieke partij in Vlaanderen, maar toch willen wij onze stem laten horen om te protesteren tegen dit onrecht”.

Verschillende (bestuurs)leden van N-VA Groot Aalst nemen op donderdag 7 december deel aan ‘Omplim Brussel.les’ (‘Wij vullen Brussel’): een grote betoging tegen het gevangen houden van de Catalaanse leiders. Een paar Aalsterse flaminganten bieden ook een slaapplek aan Catalanen die speciaal naar ons land komen voor de betoging. Eerder schreven de Aalsterse N-VA’ers ook 100 steunbrieven om op te sturen naar de gevangen Catalanen.

Prijs Esther Caudron

De Aalsterse N-VA besloot om de Catalaanse zaak ook financieel te ondersteunen. Concreet stort N-VA Groot-Aalst 1.000 euro aan een fonds dat Catalaanse betogers onderdak biedt. Zo kunnen meer mensen in de hoofdstad van Brussel protesteren tegen de Spaanse repressie.

“We schenken het geld ter nagedachtenis van ons bestuurslid en supermilitant Esther Caudron, die vorig jaar overleden is”, zegt voorzitter Guy Van der Streeck. “Esther kwam haar hele leven op voor de rechten van het volk. In de eerste plaats het Vlaamse volk, maar haar grote hart ging ook uit naar volkeren zoals de Catalanen”.