Aalsterse belastingdruk is en blijft laag

Op 21 december 2022, over deze onderwerpen: Financiën

De afgelopen 2 jaar heeft schepen van Finaniciën Matthias De Ridder samen met de financiële dienst het Aalsters belastingssysteem grondig geanalyseerd en geëvalueerd. De resultaten zijn nu klaar en werden op de gemeenteraad van december voorgelegd. “Opmerkelijk: in vergelijking met andere centrumsteden is de belastingsdruk in Aalst laag en zal dit ook zo blijven”, aldus Matthias De Ridder.

Belastingen zijn een noodzakelijk kwaad. Elk overheidsniveau heeft inkomsten nodig om bepaalde zaken van publiek belang te kunnen behartigen. “Toch is het niet slecht dit systeem soms eens met een kritisch oog te bekijken”, zegt schepen De Ridder.

Uit de analyse blijkt dat de belastingdruk in Aalst in vergelijking met andere centrumsteden laag is. Per inwoner ontvangt de Stad zo’n €100/jaar minder dan gemiddeld bij de Vlaamse centrumsteden.

“Daarnaast wordt er in Aalst gewerkt met een verantwoord begrotingsbeleid waarbij we de middelen eerst en vooral bij onszelf zoeken, waardoor we de belastingen niet moeten verhogen. Louter indexeren van onze tarieven doen we wel. Dat is al geleden van 2019. We kunnen niet anders gelet op de hogere kosten voor personeel en energie, maar dat is geen reële verhoging van de kost: iedereen heeft inmiddels ook meerdere keren een indexering van zijn/haar loon gekregen en dus een tussentijdse (beperkte) korting.”

In een economisch klimaat waarbij het water zowel burgers als bedrijven aan de lippen staat, is het geen geschikt moment om fiscale ingrepen te gaan doen die sommigen kopje onder kunnen duwen. “Het belangrijkste op dit moment is stabiliteit en die bieden we ook. Een hervorming van ons systeem is zeker wenselijk en zal bij de vorming van een volgende meerderheid onderwerp van bespreking moeten vormen”, besluit schepen De Ridder.