Aalst zet extra wijkagenten in rond Varkensmarkt

Op 3 december 2011

Het stadsbestuur en de politie erkennen dat er problemen zijn in de wijk Varkensmarkt-Hoveniersplein. Burgemeester Ilse Uyttersprot: ‘De situatie is daar zeer ernstig. Onze denkpiste om er een wijkkantoor van de politie op te richten werd afgevoerd, maar we gaan wel extra mensen op straat inzetten. Er werden bij de politie herschikkingen doorgevoerd zodat we extra wijkagenten kunnen inzetten. Die moeten echt de straat op. Ze zullen er preventief werken en wij moeten ervoor zorgen dat ze niet bezig zijn met administratieve rompslomp.'

Oppositiepartij Vlaams Belang stelde voor nultolerantie in te voeren maar dat voorstel van Eddy Schollaert werd niet aanvaard. Uyttersprot: ‘Het haalt niets uit als we daar iedereen voor het minste oppakken wan er wordt dan toch geen gevolg aan gegeven.'

Bij de stemming over de ‘nultolerantie tegen alle vormen van criminaliteit' onthield ook het N-VA zich. ‘Het is gemakkelijk om zoiets in een gemeenteraad te stemmen, maar het principe moet dan ook nog uitgevoerd worden. Dat kan niet zonder overleg met het parket', zegt Karim Van Overmeire (N-VA). ‘Je kan aan de politiemensen niet vragen om voor elk feit een pv op te maken als er daarna niets met die pv's gebeurt. De N-VA is voorstander van een kordate aanpak van de problemen, maar dat moet gecoördineerd en in overleg gebeuren, en niet met losse flodders op een gemeenteraad.' Hij maakte zich daar niet sympathiek mee bij zijn ex-partijgenoten van VB.

Burgemeester Uyttersprot moet echter nog een probleem oplossen: ‘We vinden geen goeie mensen voor onze wijkdienst. Jammer dat daar geen financiële stimulans mogelijk is. Het is het belangrijkste werk.'