Aalst zet aanval in tegen zwerfvuil en sluikstort

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Sluikstorten en zwerfvuil

Zwerfvuil en sluikstorten zijn velen een doorn in het oog: het ontsiert onze mooie stad en haar deelgemeenten. Daarom willen wij hiervan op verschillende domeinen werk maken en het probleem structureel aanpakken. Hiervoor is een totaalaanpak uitgeschreven in samenwerking met verschillende diensten en over organisaties heen.

Schepen Katrien Beulens heeft haar tanden hierin vastgezet en kan hiervoor op de volledige steun van het bestuur rekenen: “Geen enkele reden praat goed dat afval in de natuur wordt achter gelaten; dit kan voor ons niet langer door de beugel. Een weloverwogen plan dat op verschillende pijlers gestoeld is, werd uitgeschreven. We nemen zowel maatregelen om overtreders nog meer te kunnen betrappen en bestraffen als (communicatie)acties om de burgers bewust te maken en te engageren tot initiatieven. Daarnaast willen we opruimers (van andermans vuil!) belonen.”

Afgelopen vrijdag werd het plan wel heel zichtbaar voorgesteld aan het grotere publiek. Containers vol zwerfvuil op de Grote Markt toonden de impact aan van het probleem. Daarbij werd de communicatiecampagne ‘wees geen pretbederver’ en de samenwerking met Fostplus voor ‘De Click’ afgetrapt.

Ook op het vlak van handhaving zetten we verdere stappen om een gedrags- en mentaliteitswijziging te verkrijgen. Er zullen nu ook vanuit OVAM en vanuit de reinigingsdienst ('de koisploeg') van de Stad extra vaststellers worden opgeleid om overtredingen zelf te sanctioneren. Op die manier willen we de pakkans verhogen en hardleerse vervuilers beboeten met meer GAS-boetes.

Voor wie nog moest twijfelen, geven we nog enkele cijfers mee die de noodzaak van deze strijd aantonen: in 2022 haalde de Aalsterse dienst Stadsreiniging maar liefst 880 ton afval op. Dit aantal is de inhoud van vuilnisbakjes op straat, zwerfvuil en sluikstorten samen. Het aantal opgehaalde sluikstorten lag op meer dan 23 000 stuks en tot slot noteerde de Stad 2500 meldingen over problemen rond zwerfvuil en sluikstort.

Gasboetes kunnen oplopen tot 350 EUR terwijl het gemiddeld 33 euro kost om je afval, een jaar lang, op een correcte manier aan te bieden. Ook financieel is er dus geen excuus om je afval niet correct aan te bieden.