Aalst krijgt eigen UTOPIA

Op 26 oktober 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

De nieuwe thuis van de hoofdbibliotheek én de Academie voor Podiumkunsten zal ‘Utopia’ heten. Die mooie naam drukt de ambitie en de schoonheid van het project uit. “In het nieuwe complex aan de Graanmarkt komen boeken, kunst, cultuur… allemaal harmonieus samen”, zegt schepen Karim Van Overmeire.

Het is lang niet gelukt om dromen te realiseren in Aalst. De hoofdbibliotheek is bijvoorbeeld al heel lang slecht gehuisvest in de kelders van CC De Werf. Sinds 2012 waait er echter een nieuwe wind door de stad en nu worden dromerige plannen wél echt gerealiseerd. Aan de Graanmarkt komt er een ambitieus en uniek project: een combinatie van bibliotheek en academie – een stijlvolle ontmoetingsplek in het hart van de stad. Schepen Karim en zijn team werken er al een paar jaar aan en het project krijgt steeds meer vorm, en nu dus ook een naam: Utopia.

De naam ‘Utopia’ benadrukt het revolutionaire karakter van het project, dat een nieuw visitekaartje van Aalst moet worden. Het is ook een knipoog naar Aalsters icoon Dirk Martens: de man die 500 jaar geleden het boek Utopia van Thomas More in druk liet gaan. Het hele erfgoed van Aalst zal een plaats krijgen in Utopia. Alle Aalstenaars moeten zich thuisvoelen in ‘de huiskamer van onze stad’, waar onze gemeenschappelijke voorouders (Dirk Martens, priester Daens, Louis Paul Boon… ) hun plaats krijgen.

“Dit project gaat ongelofelijk snel”, zegt Karim. “In 2013 hadden we nog een wit blad. In 2014 hadden we de ideeën. In 2015 werden dat concrete plannen. In 2016 al het begin van de bouwwerken. In 2017 krijgt Utopia vorm en in 2018 willen we openen. Dat is alleen maar mogelijk dankzij het harde werk van een hele ploeg!”

U kan de ontwikkelingen op de voet volgen op www.utopia-aalst.be of https://www.facebook.com/UtopiaAalst/?fref=ts