Aalst geeft meest geld uit per inwoner, Herzele minst

Op 16 oktober 2014

Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur maakte cijfers bekend van de investeringen die elke gemeente plant voor de periode 2014-2019. Daaruit blijkt dat Aalst deze legislatuur per inwoner 2.719 euro zal ophoesten voor nieuwe, concrete projecten. Op de tweede plaats in onze regio staat Dendermonde met 1.880 euro per inwoner en Ninove wordt derde met 1.340 euro.

De stad Aalst is dus met voorsprong de grootste investeerder. Meer dan de helft van dat geld gaat naar mobiliteit (1.066 euro). Milieu en natuur krijgt 554 euro en het minst wordt geïnvesteerd in ondernemen en werken (9 euro) en algemene financiering (0 euro).

Burgemeester Christoph D'Haese (N-VA) legt uit waarom: 'Aalst is een stad in volle ontwikkeling na een lange stilstand. Stilstaan is achteruitgaan en daarom willen we deze legislatuur enkele zware investeringen realiseren. De ondertunneling van de Siesegemlaan-Boudewijnlaan is met haar stedelijk aandeel van 4,3 miljoen euro een van de grootste investeringen, maar ze is absoluut noodzakelijk. Er wordt niet enkel een oplossing gerealiseerd voor het gemotoriseerd verkeer, maar aan het ASZ komt ook ondertunneling voor voetgangers en fietsers. Andere grote investeringen zijn de aankoop van de site Pupillen, de ingebruikname van het nieuwe administratief centrum aan de Dender en een nieuw sportcomplex op de site Schotte. De investeringen zijn draagbaar voor Aalst, want de schuldgraad is veel lager dan in andere vergelijkbare steden.'

Derde plaats

De gemeente Herzele investeert de komende jaren het minst van alle Dendergemeenten met amper 253 euro per inwoner. Daarmee staat Herzele op plaats drie in Vlaanderen: enkel Spiere-Helkijn en Houthalen-Helchteren doen het met minder. Maar ook in de minst investerende gemeente gaat de grootste hap van het investeringsbudget naar mobiliteit (211 euro). Sectoren waarin niet wordt geïnvesteerd zijn zorg en opvang, cultuur en vrije tijd, milieu en ondernemen en werk.

'De verklaring hiervoor is eenvoudig', zegt de Herzeelse burgemeester Johan Van Tittelboom (Open VLD). 'Onze gemeente heeft de voorbije tien jaar zoveel geïnvesteerd dat er de komende jaren zo goed als geen nood is aan investeringen. We bouwden een nieuwe brandweerkazerne, een technische loods, sportcentrum De Steenoven en een cultuurcomplex De Wattenfabriek.'

'De meeste wegen en pleinen liggen er behoorlijk bij. We zullen blijven investeren in fiets- en voetpaden en als het nodig is zullen we ook in andere sectoren investeren via onze jaarlijkse begroting, maar de meeste aandacht gaat nu naar het wegwerken van de schulden. De hogere overheid vraagt dat steden en gemeenten financieel weer gezond worden en dat zal in Herzele zeker het geval zijn', zegt burgemeester Van Tittelboom.