Aalst fietsstad?

Op 25 december 2014

In juni 2015 zal Vlaams minister Ben Weyts een aantal Vlaamse steden en gemeenten, die uitblinken door hun goed fietsbeleid, in de bloemetjes zetten. Aalst zal eveneens meedingen naar de titel ‘Fietsstad 2015’. “Uiteraard is het zeer belangrijk om in te zetten op een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid”, vertellen gemeenteraadsleden Caroline De Meerleer en David Coppens. “Daarin speelt een integraal fietsbeleid een aanzienlijke rol. Dit houdt niet alleen een verhoging van de verkeersveiligheid in, maar evenzeer de promotie van de fiets in het woon-werk/schoolverkeer én de verbetering van fietsinfrastructuur- en voorzieningen."

Aalst fietsstad

Caroline De Meerleer kaart hierbij het gebrek aan fietsvoorzieningen in de Kattestraat aan: “Aangezien Aalstenaars ertoe bewogen worden zich met hun fiets naar het centrum te verplaatsen, blijkt dat niet alle winkelstraten aan de vereiste fietsvoorzieningen voldoen. In de Kattestraat waren vroeger fietsstallingen aanwezig aan de kruising van de Kattestraat met het Ridderstraatje. Op die plaats staat nu een appartementsgebouw. Dit betekent dat de fietsers bij een bezoek aan een winkel in het midden van de Kattestraat hun fiets nergens op een veilige manier kunnen stallen.”

Op vernieuwde pleinen zoals het Werfplein stelt zich hetzelfde probleem. David Coppens benadrukt dat er heel wat fietsers in het weekend met de fiets naar het centrum komen afgezakt: “Ik vind het dan ook zeer belangrijk dat de fiets veilig achter gelaten kan worden. Op een evenementenplein zoals het Werfplein is een veilige stalplaats voor de fiets eigenlijk onmisbaar.”