Aalst eert Dirk Martens ter gelegenheid van 500 jaar Utopia

Op 21 oktober 2016, over deze onderwerpen: Erfgoed

Exact 500 jaar geleden liep het baanbrekende werk Utopia van de drukpersen van Dirk Martens. Auteur Thomas More koos onze stadsgenoot als de drukker van zijn meesterwerk. “We vieren de 500-jarige verjaardag met een prachtige tentoonstelling in stedelijk museum ’t Gasthuys”, zegt schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire.

In ‘Utopia’ beschrijft Thomas More de ideale samenleving op een fictief eiland. Het is een geniaal werk vol maatschappijkritiek dat al 5 eeuwen lang een breed publiek inspireert om te dromen. “We mogen trots zijn dat de Aalsterse drukker Dirk Martens een doorslaggevende rol speelde bij de publicatie”, zegt Karim. “We willen de 500ste verjaardag niet onopgemerkt voorbij laten gaan”.

In stedelijk museum ’t Gasthuys wordt een tentoonstelling georganiseerd met 36 verschillende beschrijvingen van utopische samenlevingen. Het leven, het werk en de humanistische vriendenkring van Dirk Martens krijgen ook de nodige aandacht..

De tentoonstelling loopt tot zondag 11 december 2016 en is warm aanbevolen!