Toekomstige Florasite krijgt een Florahallenstraat

Op 29 juni 2023, over deze onderwerpen: Bevolking, Ruimtelijke ordening

Binnen de toekomstige projectontwikkeling Flora zal er een straat aangelegd worden die de toepasselijke straatnaam ‘Florahallenstraat’ zal krijgen.

“De Aalstenaars beleefden de voorbije 20 jaar memorabele momenten tijdens de talrijke evenementen in de Florahallen, die ooit als bloemenveilingszaal werd opgericht. We kozen dan ook voor de meest logische naam als eerbetoon aan deze iconische hallen”, zeggen schepen van Bevolking Caroline De Meerleer, schepen van Ruimtelijke Ordening Maarten Blommaert en gemeenteraadslid en buurtbewoner Kris Van Vaerenbergh.

De bouw van de veilinghal dateert al van 1959. Er gingen hopprijskampen, bloemenbals en cursussen snijbloementeelt door. In de jaren 2000 kwamen er financiële problemen en werd de activiteit stopgezet. Toen werd de locatie in de volksmond al Flora genoemd en transformeerde de veilinghal stilaan naar een evenementenzaal. Alle aan carnaval gerelateerde evenementen, rommelmarkten, allerhande salons en beurzen, alle mogelijke fuiven werden er georganiseerd.

In het voorjaar 2022 gingen de Florahallen tegen de vlakte ter voorbereiding van de nieuwe woonwijk Flora. “We zullen steeds met veel nostalgie terugdenken aan de vele uren die we in de Florahallen hebben doorgebracht. De mooie herinnering aan de hallen willen we nu levendig houden. Ik hoop dat de toekomstige bewoners van de Florahallenstraat er op hun beurt nieuwe herinneringen mogen creëren”, geeft Caroline mee.

Dit kan dus niet anders dan een groen en bloemenrijk project worden met het realiseren van nieuwbouwappartementen en penthousewoningen. De eerste fase is het optrekken van 48 woongelegenheden”, zegt Maarten. “Dit is een opwaardering van onze wijk Mijlbeek, met naast kwalitatief wonen ook aandacht voor onze troef, het verder uitwerken van Aalst als zorgstad.”

Kris vult aan: “De plaats waar men vroeger zorg droeg voor bloemen en planten (de flora), wordt weldra omgetoverd tot een statig zorg- en woonproject, omgeven door groen en bloemen, waar nu vooral zorg zal gedragen worden voor onze mensen. Het is een geweldige opwaardering voor onze buurt, met een straatnaam verwijzend naar het verleden. Samen bouwen we verder aan de toekomst.”