Nederlands oefenen: ook in Erembodegem

Op 5 juni 2023, over deze onderwerpen: Economie, Integratie & inburgering

Door de ligging van Erembodegem, aan de trein- en busverbinding tussen Brussel en Aalst, is er de jongste jaren een grote instroom aan anderstaligen.

“Als lokaal bestuur hebben we geen impact op wie er bij ons huizen koopt of huurt,” zegt schepen van Inburgering Karim Van Overmeire, “maar we vinden het wel belangrijk dat nieuwkomers zich aanpassen. Nederlands leren is daartoe de eerste stap. Er is een groot aanbod om Nederlands te leren. We stellen vast dat mensen begrijpelijkerwijze soms schroom hebben om effectief Nederlands te spreken, maar evengoed dat autochtone Vlamingen soms te snel overschakelen naar Frans of Engels om met nieuwkomers te praten. Met het initiatief ‘Oefen hier je Nederlands’ spelen we hierop in: in Aalst, maar nu ook in Erembodegem.”

Handelszaken geven met het logo ‘Oefen hier je Nederlands’ aan dat anderstaligen welkom zijn om hun Nederlands te oefenen.

“Het spreekt voor zich dat we hieraan graag meewerken”, zegt schepen van Economie Katrien Beulens. “Met een sticker geven de winkeliers aan dat ze deelnemen aan het project. De deelnemende handelszaken worden op de website van de Stad gepubliceerd. Wie geïnteresseerd is, kan ons contacteren. Hoe meer deelnemende winkels, hoe beter.”