N-VA pakt laatste stadskankers aan

Op 26 april 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Veiligheid
DuParc

Er wordt gewerkt aan een sloopvergunning voor de site Du Parc. Dat bevestigt schepen van Ruimtelijke ordening Caroline Verdoodt (N-VA). Ook burgemeester Christoph D’Haese wil snel stappen zetten, en ook in dit dossier van stadsvernieuwing een doorbraak realiseren.

De voormalige kousenfabriek langs de Erembodegemstraat is een echte stadskanker. Gemeenteraadslid Kristof Devos (N-VA) kaartte de kwestie aan tijdens de gemeenteraad. Burgemeester Christoph D’Haese wil vaart zetten in dit dossier, want ook de veiligheid komt in het gedrang. De politie en de brandweer moet heel wat keren tussenkomen, bijvoorbeeld omdat er brandjes worden gesticht. Dat verontrust de burgemeester.

Het dossier wordt nu aangepakt. “De sloopaanvraag voor bepaalde gebouwen op de site is in behandeling”, zegt schepen Caroline. “We doen er alles aan om stadsvernieuwing te verzoenen met alle interne en externe adviezen in dit complexe dossier”.

Het stadsbestuur investeert heel wat in ambitieuze projecten rond de Dender. Aalst keert zich terug naar het water door, en dankzij stadsvernieuwing zal het binnenkort weer bruisen aan de boorden van de rivier. Dat beleid wekt ook de interesse van private investeerders. Zo is er een ontwikkelaar die wil investeren in Du Parc. “We zijn volop in overleg met de ontwikkelaar”, zegt Caroline. “Ik pleit voor realisme. Het gaat over randstedelijk groengebied en we moeten rekening houden met heel wat regels”.

Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) wil dat er zo snel mogelijk een sloopvergunning wordt verleend voor de gebouwen van Du Parc. De totaal uitgeleefde bedrijfsgebouwen zijn zo risicovol dat het DSU-team (= Directie Speciale Eenheden, de eenheid van de federale politie die tussenkomt in uiterst gevaarlijke situaties) er al geregeld is komen oefenen.

“Als burgemeester ben ik bijzonder bezorgd over de uiterst gevaarlijke situatie waarin de gebouwen zich bevinden”, zegt Christoph. “Blijkbaar is het een aantrekkingspool voor mensen met minder goede bedoelingen. Sinds 2012 diende de Politie maar liefst 54 (!) keer tussen te komen voor incidenten op Du Parc. De brandweer diende de afgelopen 10 jaar 11 (!) keer uit te rukken. Het lijkt wel of er cursussen criminologie of pyromanie worden gegeven.”

De sloopvergunningen zullen zo snel mogelijk worden goedgekeurd. "Het dossier moet vooruit en wij zullen uiterst tevreden zijn wanneer wij er in slagen deze immense stadskanker na meer dan 15 jaar getreuzel op te lossen”, aldus nog de burgemeester en schepen Verdoodt.