Doorbraak voor Tragelsite Noord

Op 29 juni 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Er is opnieuw een historische doorbraak in een belangrijk dossier rond stadsontwikkeling. Onder impuls van schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Verdoodt heeft de gemeenteraad het RUP 'Herontwikkeling Tragelsite Noord' voorlopig vastgesteld. "We hakken de knoop door, na meer dan 10 jaar stilstand", zegt Caroline trots.

De bal voor het noordelijke deel van de Tragelsite is eindelijk aan het rollen. Nu het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voorlopig vastgesteld is, kan de hele procedure op gang komen. Het definitieve RUP moet zorgen voor een stevig wettelijk kader, waarbinnen  de retailzone, het evenementencomplex, woningen, kantoren en de nieuwe Tragelweg ontwikkeld kunnen worden.

Er is een fors dossier klaar, dankzij het harde werk van schepen Caroline en haar diensten. "De Tragelsite wordt een nieuwe poort tot onze stad. Een aantrekkelijke mix van retail, evenementen, woningen en kantoren", zegt Caroline. "Het plan zit slim in elkaar: we houden doordacht rekening met de mobiliteit en de parkeermogelijkheden".

De volgende stap is het openbare onderzoek, dat zal lopen van 18 juli tot 17 september. Op woensdag 17 augustus organiseert de Stad een groot inspraak- en informatiemoment. Begin 2017 moet het RUP dan definitief goedgekeurd kunnen worden. "Er wordt al lang over gepraat, maar dit stadsbestuur doet het ook echt".