Beiaard staat centraal in kunstwerk belfort

Op 5 maart 2024, over deze onderwerpen: Erfgoed, Toerisme

In het najaar starten de werken voor de restauratie en de publieksontsluiting van het belfort. Dat brengt heel wat voorbereidingen met zich mee. Zo zal er omwille van de Vlaamse subsidie ook een kunstwerk moeten worden gerealiseerd in het belfort. De beiaard werd als thema voor het kunstwerk gekozen. Schepen van Toerisme Caroline De Meerleer en schepen van Erfgoed Karim Van Overmeire (N-VA) vinden dat het tijd wordt om de beiaard de verdiende aandacht te geven. “De beiaardmuziek zorgt dagelijks voor sfeer in het kloppend hart van onze stad, maar we staan er nauwelijks bij stil. Daar willen we met een passend kunstwerk verandering in brengen en op die manier een mooi eerbetoon aan wijlen stadsbeiaardier Kristiaan Van Ingelgem creëren.”

In januari 2022 werd door Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon een subsidie van 1,1 miljoen euro toegekend voor de restauratie en publieksontsluiting van het belfort. Deze subsidie gaat gepaard met een verplichte integratie van een kunstwerk. De stad heeft beslist dat de beiaard de inspiratiebron zal vormen voor het kunstproject. De Meerleer vond al langer dat de beiaard in het belfort onderbelicht was. “Naar aanleiding van de toekomstige publieksfuncties van het belfort willen we de Aalsterse beiaardkunst opwaarderen en deze vorm van muziek de erkenning geven die het verdient”, zegt De Meerleer. Van Overmeire geeft het belang van dit immaterieel erfgoed aan. “De beiaardkunst is een muzikale traditie die haar wortels heeft in Vlaanderen en die deel uitmaakt van onze Aalsterse identiteit vanaf de 15de eeuw.”

In het najaar van 2024 zal de kunstenaar worden aangeduid. De realisatie van het kunstwerk loopt parallel met de werken en zal samen met het totale restauratieproject worden opgeleverd.

Alle info over de oproep naar een kunstenaar om dit kunstwerk te realiseren is terug te vinden op https://www.visit-aalst.be/nl/belfort/maak-jij-een-kunstwerk-voor-het-be....

In kader van de restauratieprojecten van zowel de Sint-Martinuskerk als het belfort, waar wijlen stadsbeiaardier Kristiaan Van Ingelgem decennialang een prominente functie heeft vervuld, leefde het idee om hem ereburger van de stad te maken. Jammer genoeg heeft zijn plotse overlijden ervoor gezorgd dat hij beide realisaties niet meer kan meemaken. Daarom zouden De Meerleer en Van Overmeire aan de gemeenteraad willen vragen om het idee van postuum ereburgerschap van Kristiaan Van Ingelgem te steunen. “De verdiensten van Kristiaan voor de internationale uitstraling van onze stad behoeven weinig extra uitleg. Het ereburgerschap toekennen bij de realisatie van beide restauratieprojecten had een mooi eerbetoon en kroon op het werk geweest voor zijn decennialange inzet in onze stad als organist, componist en beiaardier. Daarom stellen we voor om deze titel postuum toe te kennen, want Kristiaan zal voor altijd en onlosmakelijk verbonden blijven met de klokkenmuziek in onze stad.”

foto's: IMG_5112: Swirko  - DSC_9039 & DSC_9075: Tine Van Wambeke