Algemeen

Jong N-VA kanton Aalst is een politieke jongerenpartij in Aalst, Lede en Erpe-Mere. Onze afdeling bestaat inmiddels acht jaar en we kunnen rekenen op een bestuur van vijftien geëngageerde jongeren. Onze ledenlijst groeide over de jaren explosief, we hebben ondertussen meer dan 100 leden in Aalst, Lede en Erpe-Mere. We zijn daarmee één van de grootste afdelingen van Vlaanderen.

Vaste activiteiten

Ieder jaar hebben we onze vaste activiteiten. De eerste activiteit van het jaar is traditiegetrouw een gespreksavond of debatavond waarbij kopstukken van alle partijen die avond de degens kruisen. Onze debatavond wordt gevolgd door onze succesvolle quiz, elk jaar nemen er tussen de 25 tot 30 ploegen deel.

De derde grote activiteit is onze zangavond, zeg maar cantus. Deze activiteit organiseren we in samenwerking met de oudstudenten van onze moederpartij, die maar al te graag hun studententijd voor één avond herbeleven.

In het najaar zijn we elk jaar present met een standje op de Sint-Maartensjaarmarkt van de stad Aalst, wij ontvangen u graag in onze stand voor een bezoekje. Daarnaast trachten we in het najaar ook steeds een gespreksavond te organiseren, de voorbije jaren kregen we Ben Weyts (2013), Peter De Roover (2014), Mark Demesmaeker (2016) en Christoph D'Haese (2016) op bezoek.

Sinds 2014 reiken we elk jaar het 'Leeuwenwelpje' uit aan een verdienstelijke vereniging. Aan ons 'Leeuwenwelpje' koppelen we een geldprijs van 250 EUR. De laureaten van de afgelopen jaren zijn:

2014: Steunpunt Welzijn vzw (algemene steun aan de welzijnsorganisatie)
2015: Scouts Sint-Kristoffel (specifieke steun voor het bouwen van hun jeugdverblijf)
2016: Volk in Nood vzw (specifieke steun voor het Sri Lankaans studiefonds)

Jong N-VA cafés

Door het jaar heen organiseren we ongeveer om de 2 maand een Jong N-VA café. We nodigen onze mandatarissen uit en de gehele jongerenafdeling. Het moment bij uitstek om contact te leggen met de verkozenen en dit op een losse, toffe manier.  Ook voor niet-leden kan dit het moment zijn om Jong N-VA kanton Aalst te leren kennen! Vaak staan deze Jong N-VA cafés in het teken van een bepaalde periode of gebeurtenis. We organiseren bijvoorbeeld jaarlijks een Jong N-VA Kerstcafé op de kerstmarkt van Aalst.

Acties

Als jongerenpartij spelen we in op de actualiteit. Met een ludieke actie of persbericht trachten we zaken onder de aandacht te brengen en participeren we zo in het beleid van onze drie gemeenten: Aalst, Lede en Erpe-Mere.

Interesse?

Interesse in Jong N-VA kanton Aalst? Breng een bezoek aan onze website: https://kantonaalst.jongnva.be/ of neem contact op met onze secretaris en/of voorzitter!

Stijn Everaert
Secretaris Jong N-VA kanton Aalst
stijn.everaert [at] jongnva.be

Lauri De Wever